3 روش هدف گذاری موثر

۳ روش هدف گذاری برای آینده

در اين مقاله قصد داریم که سه روش هدف گذاری برای آینده را بیان کنیم. لطفا سه آرزوی خود را روی کاغذ یادداشت کنید. به نظر شما محقق کردن این سه آرزو، امری محال و غیرممکن است؟

اگر پاسخ شما «بله» است، از خواندن ادامه‌ی مقاله صرف نظر کنید. اما اگر باور دارید که روزی، آرزوهایتان را در واقعیت، زندگی خواهید کرد، همراه ما باشید.


هدف گذاری چیست؟

زمانی که به آرزوهایمان فکر می‌کنیم، هیجان‌های مثبت‌ ما را فرا می‌گیرند؛ اما به محض اینکه تصمیم می‌گیریم که قدمی برای رسیدن به آرزوهایمان برداریم، آن‌ها را سخت و دور از دسترس می‌بینیم. در نتیجه به همان هیجان لحظه‌ای دلخوش می‌کنیم و می‌گوییم «از فردا شروع می‌کنم».

کافیست برای محقق کردن آرزوی خود، مسیر رسیدن به آن را، که از اهداف کوچک تشکیل شده، مشخص کنیم. هدف گذاری، فرآیند تعیین اهداف مشخص و قابل دستیابی است و به ما کمک می‌کند تا آرزوهای خود را در دسترس‌ بدانیم، عملکردمان را بهبود ببخشیم و اگر به مهارتی نیاز داشتیم، آن را کسب کنیم.

اکثر اهداف «غیرممکن» را می‌توان به سادگی و با تقسیم کردن آن‌ها به اهداف کوچکتر محقق کرد. دون لنکستر


روش‌های هدف گذاری

انتخاب هدف‌گذاری مناسب می‌تواند ما را به تحقق اهدافمان نزدیک‌تر کند؛ همچنین به ما این امکان را می‌دهد که پیشرفت خود را زیر نظر بگیریم. سه روش از پرکاربردترین فرآیندهای هدف‌گذاری عبارت‌ است از:


  • هدف‌گذاری هوشمند (SMART)

هدف گذاری اسمارت SMART دارای پنج اصل است:

  1. مشخص (s: specific) : هدف را بصورت ساده و واضح انتخاب کنید؛ یکی از راه‌هایی که به شما برای درک یک هدف کمک می‌کند این است که آن‌ها را یادداشت کنید.
  2.  قابل اندازه گیری (m:measurable) : هدف، قابلیت اندازه‌گیری بصورت کمی یا کیفی را داشته باشد.
  3. دست یافتنی(a:assignable) : هدف، قابل دستیابی باشد.
  4. واقع بینانه (r:realistic) : هرچند که هدف می‌تواند بلندپروازانه باشد اما باید با توجه به منابعی که در زندگی خود به آن دسترسی دارید، انتخاب شود.
  5. به‌موقع (t:time-bound): تعیین کنید که هدف مشخص شده، در چه زمانی باید محقق شود.

اين پنج اصل از اصول هدف گذاری smart به حساب می آيند.


  • اهداف و نتایج کلیدی (objective and key results)

این هدف‌گذاری، روشی برای تعریف، اولویت‌بندی، پیگیری اهداف است و از سه جز اصلی تشکیل شده‌ است:

  • اهداف (objectives): نتایجی که انتظار دارید در آینده کسب کنید. اهداف مشخص خود را لیست کنید و بر اساس مدت زمان تخمینی، آنها را اولویت‌بندی کنید.
  • نتیجه کلیدی(key results) : شاخص پیشرفتی است که نشان می‌دهد که چقدر خوب به سمت نتیجه دلخواه خود در حرکت هستید. میزان شاخص را بصورت کمی یا بصورت آغاز و پایان یک هدف، بررسی کنید.
  • وظیفه: فعالیت‌هایی که بر نتایج کلیدی تأثیر دارند. ممکن است در مسیر دستیابی به اهداف، لازم باشد مهارت‌های جدیدی بیاموزید تا شاخص پیشرفتتان صعودی باقی بماند.

  • هدف‌گذاری معکوس (backward planning)

همانطور که از نام این روش مشخص است، لازم است که بصورت معکوس در هدف‌گذاری حرکت کنید. ابتدا هدف اصلی و مهم خود را تعیین کرده و سپس گام به گام به عقب برمی‌دارید و بررسی می‌کنید که در هر مرحله، نیاز به چه دانش یا مهارتی دارید. هدف گذاری معکوس دارای سه مرحله است:

  1. تعریف هدف نهایی: نتیجه‌ی مطلوب خود را بصورت کاملا واضح یادداشت و تعریف کنید.
  2. سؤال کردن: پس از تعیین هدف، از خود سؤال کنید «برای رسیدن به این هدف چه فعالیت‌هایی باید انجام دهم و چه فعالیت‌هایی نباید انجام دهم». پاسخ های خود را یادداشت کنید.
  3. تعیین مراحل پیش‌رو: پاسخ‌های شما به ‌پرسش‌های قبلی ، مراحل فعالیت‌تان را مشخص می‌کند.


نکاتی برای فرآیند هدف‌گذاری موثر

١. هدف‌های کوچک در خدمت هدف اصلی؛ به عنوان بخشی از فرآیند هدف‌گذاری به خاطر داشته باشید که اهداف کوچک باید به هدف اصلی شما مرتبط باشند.

٢. به اهداف خود متعهد باشید؛ اعتقاد شما به اینکه می توانید به اهداف خود و نتایج مورد انتظارتان برسید، بسیار مهم است. برای تقویت تعهد هدف (و در نتیجه، شانس دستیابی به هدف)، ارزش اهداف را برای خود تکرار کنید.

٣. پاداش تعیین کنید؛ پاداش دادن به خود برای دستیابی به اهدافتان، انگیزه‌بخش شماست.

در ادامه پيشنهاد می شود که “مقاله ۶ گام برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر” را با توجه به آنکه خودآگاهی تاثیر زیادی در کیفیت زندگی افراد می گذارد را مطالعه کنيد.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

۳ روش هدف گذاری برای آینده