اگر طلاق گرفته اید یا در حال طلاق هستید با دقت این مقاله را بخوانید.

جدایی یا طلاق صرف نظر از دلیل آن می‌تواند بسیار دشوار باشد. می‌تواند دنیای شما را وارونه کند و گذراندن روزها و کارآمد ماندن را سخت کند. اما کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای عبور از این کار دشوار انجام دهید.

  • تشخیص دهید که داشتن احساسات متفاوت اشکالی ندارد. طبیعی است که احساس غمگینی، عصبانیت، فرسودگی، ناامیدی و سردرگمی کنید – و این احساسات می‌توانند شدید باشند. همچنین ممکن است در مورد آینده نگران باشید. بپذیرید که چنین واکنش هایی با گذشت زمان کاهش می‌یابد. حتی اگر ازدواج شما کلا نادرست بود، وارد شدن به فاز جدایی ترسناک است، پس مطمئن باشید ترس و نگرانی شما عجیب نیست.

  • به خودتان استراحت بدهید و به خود این اجازه را بدهید که احساس کنید و برای مدتی در سطحی کمتر از حد مطلوب عمل کنید. ممکن است برای مدتی نتوانید در کار به همان اندازه کارآمد باشید یا دقیقاً به روشی که به آن عادت کرده اید از دیگران مراقبت کنید. هیچ کس سوپرمن یا ابر زن نیست. برای بهبودی و انرژی مجدد وقت بگذارید.

  • این راه را به تنهایی طی نکنید و حتما از مشاور کمک بگیرید؛ به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دوستان و خانواده می‌تواند به شما کمک کند این دوره را پشت سر بگذارید. یک گروه پشتیبانی را در نظر بگیرید ( دوست مورد اعتماد یا مشاور )که با آن  بتوانید در موقعیت های سخت صحبت کنید. منزوی کردن خود می‌تواند سطح استرس شما را افزایش دهد، تمرکز شما را کاهش دهد و مانع کار، روابط و سلامت کلی شما شود. در صورت نیاز از دریافت کمک خارجی نترسید.

 

  • از نظر روحی و جسمی مراقب خود باشید. با خود و بدنتان خوب باشید. برای ورزش کردن، خوب غذا خوردن و استراحت وقت بگذارید. تا آنجا که ممکن است به روال عادی خود ادامه دهید. سعی کنید از تصمیم گیری های مهم یا تغییر در برنامه های زندگی خودداری کنید. از الکل، مواد مخدر یا سیگار به عنوان راهی برای مقابله استفاده نکنید. آنها فقط منجر به مشکلات بیشتر می‌شوند.

  • از جنگ قدرت و مشاجره با همسر یا همسر سابق خود اجتناب کنید. اگر بحثی را شروع کردید که شما را به سمت دعوا می‌برد، با آرامش به او پیشنهاد دهید که بعداً دوباره صحبت می‌‌کنیم  و اگر قبول نکرد، وقتی  رو در رو هستید حتما محل را ترک کنید و اگر تلفنی‌ست ، تلفن را قطع کنید.

  • برای کشف علایق خود وقت بگذارید. با کارهایی که جدا از همسرتان  انجام داده بودید و لذت  برید دوباره تکرار کنید. آیا همیشه دوست داشته اید که نقاشی را شروع کنید یا در یک باشگاه ورزشی یا گروه کوهنوردی یا دوچرخه سواری و یا در یک کلاس خاصی  ثبت نام کنید؟  برای سرگرمی های خود وقت بگذارید، داوطلب شوید و زمانی را برای لذت بردن از زندگی و پیدا کردن دوستان جدید اختصاص دهید.

  • مثبت بیاندیشید. ممکن است همه چیز برای شما سخت  باشد، اما یافتن فعالیت‌ها و دوستان جدید و حرکت رو به جلو با انتظارات معقول، شرایط را برای شما آسان‌تر می‌کند. انعطاف پذیر باشید. اگر بچه دارید، سنت های خانوادگی همچنان مهم خواهند بود، اما برخی از آنها ممکن است نیاز به تعدیل داشته باشند. به ایجاد فعالیت های خانوادگی جدید کمک کنید.

 زندگی به حالت عادی بازخواهد گشت، اگرچه “عادی” ممکن است با آنچه در ابتدا امیدوار بودید متفاوت باشد.

 

نکاتی برای صحبت کردن با کودکان:

اگر بچه دارید، در اینجا لیست کوتاهی از نکاتی وجود دارد که می‌تواند به کودکان و نوجوانان شما کمک کند تا با این مشکل کنار بیایند:

  • اطمینان دهید و گوش دهید. مطمئن شوید که فرزندانتان می‌دانند که طلاق شما تقصیر آن‌ها نیست. به نگرانی های آن‌ها گوش دهید و از آن‌ها کم کنید و در پاسخ های خود دلسوز اما صادق باشید.

  • ثبات و روال را حفظ کنید. سعی کنید روال روزانه و هفتگی فرزندانتان را تا حد امکان  ثابت نگه دارید.

  • نظم و انضباط ثابتی را ارائه دهید. اکنون که فرزندان شما ممکن است به طور جداگانه با هر دو والدین وقت خود را به اشتراک بگذارد، مطمئن شوید که از قبل در مورد ساعت خواب، منع رفت و آمد و سایر تصمیمات روزمره و همچنین هر گونه تنبیه  یا تشویق با همسر سابق به توافق رسیده اید.

  • بگذارید فرزندانتان بدانند که می‌توانند به شما تکیه کنند. وعده های واقع بینانه بدهید و عمل کنید. و در مورد احساسات خود در مورد طلاق بیش از حد به آن‌ها صحبت نکنید.

  • فرزندان خود را درگیر درگیری نکنید. از مشاجره و یا صحبت منفی در مورد والدین مقابل در مقابل فرزندان خود بپرهیزید. از آن‌ها به عنوان جاسوس یا پیام رسان استفاده نکنید یا آن‌ها را مجبور به جانبداری نکنید.

 

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

چگونه برای چالش‌های بعد از طلاق آماده شوم؟