شاید شما از آن دسته افرادی باشید که در محل کار خود احساس تنش و استرس زیادی دارند. استرس در محل کار به شیوه های گوناگونی خود را نشان می­‌دهد: نگرانی­‌های فکری شبانه، بی‌­خوابی یا بیدار شدن­‌های مکرر، دلشوره ابتدای صبح برای رفتن به محل کار، احساس غرق شدن در حجم زیاد کارها، نداشتن وقت استراحت، حواس پرتی و فراموشی در انجام پروژه‌ها، سردردهای بین روز، زودرنجی و عصبانیت هنگام تعامل با همکاران، احساس فرسودگی در انتهای روز و  غیره. اکثر افراد در شغل خود با تنش­‌های مختلفی مواجه هستند و در صورتی که استرس شغلی را مدیریت نکنند، کیفیت کار آن­‌ها افت کرده، رضایت شغلی کاهش پیدا کرده و دچار فرسودگی شغلی می­‌شوند.

استرس یک احساس طبیعی و سالم است که تمام انسان­‌ها آن را تجربه می‌­کنند. ما استرس را در موقعیت‌هایی تجربه می­‌کنیم که باید وظایفی را به عهده گرفته و پاسخگو باشیم اما توانایی، زمان و امکانات کافی برای رسیدگی به این وظایف و درخواست­‌های کاری را نداریم. استرس به ما می‌­گوید که بیش از ظرفیت خودتان بار حمل می­‌کنید. یادگیری مدیریت استرس به شما کمک می­‌کند تا منابع و ظرفیت­‌های درونی خود را تقویت کرده، فعالیت­‌های خود را با کیفیت بالاتری انجام دهید و از شغل خود رضایت­مندی بیشتری داشته باشید.

 

در این بخش به چند راهبرد مدیریت استرس اشاره می­‌کنیم که در محل کار خود می‌­توانید استفاده کنید:

1-مهارت سازمان­دهی

فعالیت‌­های روزانه محل کار را به طور دقیق فهرست­‌بندی کنید، سپس آن­‌ها را به ترتیب اهمیت و فوریت اولویت بندی کنید، و در نهایت بازه زمانی مناسبی را برای انجام آن­‌ها مشخص کنید. با سازمان‌دهی و زمان‌بندی مناسب احساس می­‌کنید که بر کارهای خود تسلط دارید. یادتان باشد که برای کارهای پیش­بینی نشده در برنامه‌­‌ریزی خود زمان آزاد اختصاص دهید.

2-یادگیری:

استرس علامتی برای یادگیری بیشتر و توسعه فردی است. هرچه قدر بیشتر در کار خود حرفه‌­ای­‌تر و ماهرتر شوید، استرس شما کاهش پیدا کرده و احساس توانمندی بیشتری خواهید داشت. برای ارتقای شخصی و شغلی خود به یادگیری چه دانش و مهارت­‌هایی نیاز دارید؟ در زمان‌­های آزاد خود به یادگیری بپردازید.

3-استراحت:

از زمان­‌های استراحت خود در محل کار به بهترین نحو استفاده کنید. همچنین در اوقات فراغت نیز به انجام تفریحات مورد علاقه، دورهمی­‌های دوستانه و فعالیت‌­های جسمانی مختلف بپردازید.

4-دریافت حمایت:

با مدیر و سرپرست خود صحبت کنید و به شکل مودبانه و صادقانه وضعیت کاری خود را توصیف کنید و از او درخواست کنید که از شما حمایت کند. به عنوان مثال از او بخواهید که فراوانی یا حجم کاری شما را کاهش دهد، برخی کارها را برون­‌سپاری کند، فرصت شرکت در یک کارگاه آموزشی را برای شما فراهم کند، یا زمان‌­های استراحت بیشتری برای شما در نظر بگیرد. همچنین می­‌توانید از روابط اجتماعی خود استفاده کنید و از همکاران خود بخواهید که در انجام کارها به شما کمک کنند.

 

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

چگونه استرس های محل کار را مدیریت کنم؟