عوامل تضعیف‌کننده رابطه‌ جنسی در زوجین

رابطه‌ی صمیمانه‌ای  که  بین زوجین شکل می‌گیرد نیازمند امنیت جسمی و روانی است. برقراری رابطه‌ جنسی هم باعث پررنگ‌تر شدن صمیمیت بین زوجین می‌شود. نداشتن رابطه‌ جنسی بعد از ازدواج می‌تواند مشکلات روحی و روانی متعددی را در زوج‌ها پدید آورد و اگر علت رابطه نداشتن مردان و زنان مشخص و درمان نشود معمولاً پایان خوشی هم نخواهد داشت. علت رابطه نداشتن مردان با زنان کاملاً متفاوت است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد مثل فقدان صمیمت بین زن و مرد، وجود بیماری یا مشکلات جسمی، روانی، استرس، افزایش سن و غیره.

نتایج پژوهش‌هایی که طی سالیان مختلف انجام شده هم نشان می‌دهد که زوج‌هایی که فعالیت جنسی بیشتری دارند از سطح خوشبختی، شادی و رضایت بالاتری نسبت به زوج‌هایی برخوردارند که کمتر از یک بار در هفته رابطه‌ جنسی دارند، اما گاهی مشکلات مختلفی به‌ وجود می‌آیند که باعث نداشتن رابطه‌ جنسی بعد از ازدواج می‌شوند. در این ازدواج‌ها شاهد هستیم که صمیمیت و عشق  از میان رفته‌است و برخی زوج‌ها رابطه جنسی را از سر وظیفه انجام می‌دهند و هیچ آگاهی از نیازهای جنسی طرف مقابل‌شان ندارند. من قصد دارم در این مقاله کوتاه عواملی را که باعث این سردی می‌شود در زن و مرد بطور جداگانه توضیح دهم.

علت‌های شایع در سردی جنسی در مردان چیست؟

نداشتن سکس در هر جنس برخی دلایل مشترک و برخی دلایل اختصاصی دارد. هرچند یکی از دلایل اصلی نداشتن سکس و بی‌میلی  سردمزاجی  افراد می باشد که حتما جنبه ژنتیکی دارد اما به دلایلی که در زیر می آورم حتما دقت کنید.

  • مشکل زود انزالی

نخستین و شایع‌ترین علت نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج در مردان  زودانزالی یا عدم نعوذ است. اگر این مشکل که در مردان که بسیار شایع است از طرف همسرش خوب مدیریت نشود و با سرکوفت زدن و کنایه زدن همراه شود، به مرور زمان از نظر ذهنی در مرد یک مشکل عزت‌نفسی ایجاد می‌کند و سعی می‌کند ازبرقراری رابطه جنسی گریزان شود.

  • مشکلات مالی و کاری

یکی دیگر از علت‌های سکس نکردن بعد از ازدواج در مردان، بحران‌های مالی و مشکلات کاری است. مشغولیت ذهنی، استرس و اضطراب از جمله عواملی هستند که باعث برهم زدن روحیه افراد شده و تمایل آن‌ها به برقراری رابطه جنسی را پایین می‌آورد و به ‌تبع آن روی کیفیت سکس خوب تأثیر می‌گذارد.

  • خشک رفتار کردن زنان در رابطه

از آنجایی که نیاز به قدرت در مردان بیشتر از زنان است  وقتی رفتار خشک و مصنوعی و عاری از صمیمیت برخی از زنان در رابطه باعث می شود که مردان سعی در فاصله گرفتن از رابطه کنند و جوری رفتار می کنند که انگار این موضوع برایشان بی اهمیت است.

  • افزایش سن و کاهش هورمون‌های جنسی

کاهش هورمون‌های جنسی به ‌واسطه بالا رفتن سن و پیر شدن هم یکی دیگر از علل نداشتن رابطه جنسی بعد از ازدواج است. هر چند که مردان معمولاً در مقایسه با خانم‌ها در سنین بالا هم همچنان میل جنسی دارند، اما در برخی مواقع هم به ‌خاطر تغییرات هورمونی ناشی از پا گذاشتن به دوران سالمندی و کاهش میزان هورمون تستوسترون، میل به برقراری ارتباط جنسی کاهش پیدا می‌کند. گاهی هم هورمون‌های جنسی با پا به سن گذاشتن آقایان، به سرعت افت می‌کنند و در چنین شرایطی، حالتی به ‌نام اندروپاز ایجاد می‌شود. از نشانه‌های اندروپاز می‌توان به بی‌حوصلگی، خستگی، افسردگی و ناتوانی جنسی اشاره کرد.

  • مصرف مواد مخدر و الکل

مصرف الکل، مواد مخدر صنعتی و سنتی هم روی توان جنسی مردان تأثیر می‌گذارد و باعث ناتوانی جنسی می‌شود.

 

مهمترین علل سرد مزاجی جنسی در زنان چیست؟

رایج ترین مشکل جنسی خانم‌ها، سردمزاجی است که در هر سنی ممکن است اتفاق بیفتد. اغلب سردمزاجی زنان بدون هیچ دلیلی شروع می‌شود و ممکن است برای مدت طولانی ادامه پیدا کند. با ادامه و عدم درمان سردمزاجی زنان، مشکلات جدی در روابط زناشویی ایجاد می‌شود. چند مورد از شایع ترین این مشکلات را در زیر بخوانید.

 مشکلات روحی و روانی

دلایل سرد شدن زنان ممکن است ریشه روحی-روانی داشته باشد. دلایل روانی سرد مزاجی زنان شامل موارد زیر است؛

  • استرس:

استرس‌های مالی، خانوادگی و شغلی می‌تواند باعث سرد مزاجی زنان شود. حتی مرگ یکی از عزیزان می‌تواند منجر به خاموشی میل جنسی شود.

  • داشتن اعتماد به نفس پایین:

زنانی که اضافه وزن دارند یا از بدن خود راضی نیستند ممکن است به این دلیل میلی برای برقراری نزدیکی نداشته باشند. آن‌ها خود را مرتب با زنانی که در تبلیغات و فیلم‌ها ایفای نقش می‌کنند مقایسه کرده و دچار احساس خودزشت انگاری می‌شوند.

  • ترس از حامله شدن
  • ترس از آسیب به دستگاه تناسلی یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یا عفونت واژن
  • ابتلا به افسردگی پس از زایمان
  • تجربه جنسی ناموفق:

ممکن است خشونت جنسی، رابطه بدون لذت یا آزار جنسی در گذشته باعث بی میلی جنسی در زنان شود.

  • مشکلات جسمی
    یکی از مهم‌ترین دلایل دیگر بی میلی جنسی زنان به خصوص آن‌هایی که قبلا هیچ مشکلی برای برقراری رابطه نداشته اند، بروز برخی مشکلات جسمی و بیماری‌ها است.

دلایل جسمی بی‌میلی زنان عبارتند از:

  • خشکی واژن
  • واژینیسموس (انقباض غیر ارادی عضلات ناحیه واژن در هنگام دخول)
  • احساس درد هنگام مقاربت
  • عفونت
  • پایین بودن استروژن

نکته آخر

دلایل کاهش میل جنسی متنوع و متأثر از فاکتورهای مختلفی است، از جمله تغییرات هورمونی، رژیم غذایی و عوامل روانشناختی. برای درک بهتر و یافتن راه‌حل‌های مناسب، توصیه می‌شود با یک متخصص مشاوره  یا سکس تراپی مراجع کرده و به بهبود سبک زندگی توجه داشته باشید.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

عوامل تضعیف‌کننده رابطه‌ جنسی در زوجین