عوامل موثر در التیام روابط

 

رازهایی برای التیام روابط: غلبه بر تعارض و صمیمیت عمیق تر

انسان موجودی اجتماعی است که برای شکوفایی و رشد خود به ارتباط با دیگران نیاز دارد.  ارتباطات بین فردی یکی از جنبه های مهم زندگی در انسان هاست ، ارتباط یک فرآیند تعاملی است که شامل انتقال اطلاعات و احساسات بین فردی است و و تاثیر بسزایی در رشد شخصیت و رضایت از زندگی دارد  ، به همین جهت حفظ آرامش در روابط با افراد مهم زندگی از جمله خانواده ، دوستان و همسر از اهمیت بالایی برخوردار است. دکنر رابرت ووبلدینگ ،روانشناس مشهور، اشاره می کند روابط سالم به منزله دارویی پیشگیرانه و شاهراه زندگی موثر است.

در روابط بین فردی ، زمانی که دو نفر نیازها و خواسته های متفاوتی داشته باشند و یا در روش برآورده کردن آنها اختلاف نظر داشته باشند ،  تعارض بوجود می آید ، این تعارضات می توانند در روابط بین فردی باعث بوجود آمدن احساساتی مانند خشم ، نا امیدی و نارضایتی شود.

یکی از دلایل مهم بوجود آمدن تعارض در روابط بین فردی تفاوت در ادراک انسان ها است ، ادراک نقش مهمی در تبیین رفتار انسان ایفا می کند ، ادراک انسان از خودش ، دیگران و دنیای اطرافش بنیان رفتارهایی است که از او سر می زند ، وقتی نیازی در وجود انسان شکل می گیرد به تناسب ادراکی که از شرایط محیطی و خودش دارد باعث می شود در جهت برآورده کردن نیازش رفتاری را انجام دهد.

در ادامه به بررسی راهکارهایی جهت حل تعارض و افزایش صمیمت بیشتر در روابط بین فردی می پردازیم:

1. تمرکز بر تغییر ادراک به جای اصرار بر تغییر رفتار.

همانطور که توضیح داده شد، بنیان رفتارها، ادراک ما از خود و محیط اطرافمان است. به جای تمرکز بر تغییر رفتار فرد، باید برای تغییر ادراک او به منظور تغییر رفتار تلاش کرد. برخلاف رفتار که ممکن است تغییر آن دشوار باشد، ادراک افراد از طریق آموزش، تجربه و تمرین در یک فضای مناسب قابل تغییر خواهد بود.

2. محبت شاه کلید تغییر ادراک.

وجود یک رابطه صمیمی و سرشار از محبت می تواند زمینه ساز تغییر ادراک و پذیرش در افراد شود. هر چه میزان مقبولیت یکی از طرفین رابطه برای دیگری بیشتر باشد، تغییر ادراک در فرد راحت تر صورت خواهد گرفت.

3. نیت ما ، رفتار دیگران!

یکی از چالش های رایج در روابط بین فردی این است که معمولا افراد دیگران را بر اساس رفتارشان قضاوت می کنند ولی توقع دارند خودشان بر اساس نیت و ادراکشان قضاوت شوند .

از آنجایی که رفتار افراد به راحتی قابل مشاهده است و آگاهی لازم نسبت به نیت و ادراک آن رفتار برای طرف مقابل وجود ندارد باعث می شود که قضاوت دیگران بر اساس رفتارشان باشد و خود فرد چون آگاهی لازم را نسبت به ادراک خود دارد توقع این را دارد که بر اساس نیت و ادراک خودش مورد قضاوت قرار بگیرد.

گاهی برای کاهش تعارض در روابط بین فردی لازم است که نسبت به ادراک طرف مقابل در مورد یک موضوع آگاهی حاصل شود ، مسلما این آگاهی در بستری که امکان گفتگو و تبادل نظر وجود داشته باشد اتفاق می افتد ، با توجه به این توضیحات عکس زیر را چگونه تفسیر می کنید؟

 

مثالی از اهمیت تغییر ادراک برای حل تعارض در روابط زوجین

فرض کنید زن و شوهری در مورد نحوه گذراندن تعطیلات آخر هفته با یکدیگر دچار اختلاف نظر هستند .

زن تمایل دارد که در خانه بماند و به تماشای فیلم بپردازد، در حالی که همسرش ترجیح می دهد به دیدن اقوام بروند و با خانواده معاشرت کنند.

اگر این زوج بر روی تغییر رفتار یکدیگر تمرکز کنند، به احتمال زیاد درگیر بحث و جدل مداوم خواهند شد. هر یک سعی می کند طرف مقابل را متقاعد کند که تعطیلات آخر هفته را مطابق میل خود بگذراند. این امر منجر به احساس نارضایتی، خشم و آسیب به رابطه آنها خواهد شد.

اما اگر این زوج به جای تمرکز بر رفتار، بر روی ادراک یکدیگر تمرکز کنند، ماجرا به گونه ای متفاوت رقم خواهد خورد. هر یک تلاش می کند تا نیازها و خواسته های طرف مقابل را به درستی درک کند. آنها با یکدیگر گفتگو می کنند، به یکدیگر گوش می دهند و سعی می کنند از دیدگاه یکدیگر به موضوع نگاه کنند.

اگر تمرکز بر روی ادراک طرف مقابل باشد باعث می شود زن و شهر درک بهتری نسبت به نیازهای یکدیگر داشته باشند و درک بهتر یکدیگر باعث می شود هر دوی آنها بتوانند راه حل هایی خلاقانه برای گذراندن تعطیلات آخر هفته پیدا کنند .

زن و شوهر می توانند تصمیم بگیرند بخشی از تعطیلات آخر هفته را در خانه بگذرانند و به تماشای فیلم بپردازند و بخش دیگر را به دیدن اقوام اختصاص دهند. همچنین می توانند با هم به یک تفریح مشترک مانند رفتن به پارک یا سینما بروند.

نتیجه‌گیری:
نیازهای هر انسانی منشا خواسته هایی است که هر انسانی دارد ، این خواسته با توجه به ادراک فرد از خودش ، دیگران و محیط پیرامونش باعث می شود که رفتاری از فرد در جهت برآورده کردن آن نیاز و خواسته بروز کند .
این روش برآورده کردن نیاز که در هر انسانی می تواند متفاوت باشد در روابط بین فردی باعث بروز تعارضاتی می شود ،
با توجه که روابط بین فردی نقش مهمی در رضایت از زندگی فرد دارد حل این تعارضات مهم می شود ، شاه کلید حل تعارضات فردی عدم تمرکز بر روی رفتار و تمرکز بر روی ادراک فرد مقابل می باشد .

 

 

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

عوامل موثر در التیام روابط