روش های قاطعانه در برخورد با افراد پرخاشگر

ما در زندگی خود با افراد زیادی تعامل داریم که برخی از آن ها یاد گرفته اند از طریق رفتارهای خشن و آزاردهنده با ما برخورد کنند. اگر اوضاع طبق انتظار این افراد پیش نرود، آن ها نارضایتی خود را با پرخاشگری نشان می دهند. ممکن است فرزندتان به شما توهین کنند و هنگام ناراحتی قشقرق راه انداخته و فریاد بکشند، یا همسرتان دائما شما را تهدید و سرزنش کند. شاید همکارانی در محل کارتان حضور دارند که با داد و جنجال رفتار می کنند.

به طور کلی، پرخاشگری در هر محیطی ، سلامت روان افراد حاضر را تحت الشعاع قرار می دهد  و کیفیت زندگی را کاهش می دهد.
معمولا افراد در پاسخ به فرد پرخاشگر دو الگوی رفتاری را در پیش می گیرند: رفتار منفعلانه مانند سکوت و گوشه گیری، یا پرخاشگری متقابل مانند مقابله به مثل و تلافی کردن. این دو سبک رفتاری به تداوم یک رابطه معیوب دامن می زند و اغلب شرایط را بدتر می کنند.
با استفاده از راهکارهای زیر می توانید به روش قاطعانه با فرد پرخاشگر تعامل کنید تا به او نشان دهید که حد و مرزهای رابطه با شما را رعایت کرده و رفتارهای دیگری را در ارتباط با شما به کار بگیرد:
1. انتخاب کنید خودتان باشید
ممکن است این باور را داشته باشید که با هرکسی باید شبیه خودش رفتار کنید و تصمیم بگیرید مقابله به مثل کنید و دست به پرخاشگری متقابل بزنید. پرخاشگری متقابل سه عیب عمده دارد:
اول اینکه به بدتر شدن اوضاع دامن می زند،
دوم اینکه به او نشان داده اید که رفتارهای کنترل گرانه آن ها بر شما اثر داشته و توانسته اند شما را تحت کنترل خود درآورند،
سوما یکپارچگی شخصیت تان را تضعیف می کند زیرا شما بر اساس ارزش های درونی خود عمل نکردید.
یادتان باشد که پرخاشگری اطرافیان تان مشکل آن هاست نه شما. شما نماینده وجود خود هستید نه دیگران، بنابراین طبق ارزش های خود عمل کنید. از خودتان انتظار دارید در چنین شرایطی چگونه فردی باشید؟
2. رفتار جرات مندانه
با حالت چهره محکم به چشمان او نگاه کنید و با لحن آرام به او بیان کنید که ناراحتی یا عصبانیت او را درک می کنید. بیان جملات همدلانه می تواند به نفر مقابل این پیام را برساند که کسی آن ها را درک کرده است. این همدلی اولیه می تواند در آرام کردن اوضاع بسیار موثر باشد. سپس به او بگویید که دوست دارید صحبت های او را گوش کنید اما با این لحن نمی توانید صدای او را بشنوید. به او یک ساعت مشخص را اعلام کنید که برای گفتگوی آرام حاضر هستید و سپس محیط را ترک کنید یا از او بخواهید که در زمان آرامش به شما مراجعه کند. و در زمان به شکل ملایم گفتگو را شروع کنید.
3. گفتگو و مذاکرهزمانی که اوضاع آرام بود
با آن فرد صحبت کنید. دغدغه و  مسئله اصلی او را جویا شوید، و به حرف های او گوش دهید. با یکدیگر به مسائل جاری بپردازید و به دنبال راهکارهای برد-برد باشید، و اگر لازم شد از کسی مشورت بگیرید.در انتها به خاطر گفتگوی دوستانه تان از او قدردانی کنید. 
از توهین و سرزنش او دوری کرده و صرفا از او بخواهید که از این پس به روش محترمانه صحبت کند تا شما بتوانید به حرف های او گوش کنید و به نتایج مطلوب برسید.
با این راهکارها در واقع نشان داده اید که بر خود کنترل دارید و رفتارهای آن ها بر شما تاثیری ندارد. همچنین بیان کنید که به دنبال جنگ نیستید  و برای حل و فصل مسائل آماده هستید. یادتان باشد جنگ به دو طرف احتیاج دارد. اگر با کسی که اهل مجادله یا دعواست، وارد جنگ نشوید، او به سادگی خسته می شود و فایده ای در ادامه رفتارهای خود نمی بیند.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

روش های قاطعانه در برخورد با افراد پرخاشگر