راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان

مطالعه و بررسی راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان بر همه والدين ضروری می باشد چرا که والدین زیادی سوال می‌کنند که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا فرزندشان سمت مواد مخدر و اعتیاد آور نرود؟!

یکی از دغدغه های والدین این است که فرزند نوجوانشان سراغ مواد مخدر نرود؛ و برای رسیدن به این خواسته کنترل گری و مراقبت زیادی نسبت به او دارند.

یک سوال مطرح می‌شود با وجود این مراقبت زیاد چه اتفاقی می‌افتد که نوجوان به مواد مخدر روی می‌آورد و معتاد می‌شود؟

وقتی یک ماده مخدر  اعتیاد‌آور وارد مغز فردی که دنبال لذت است می‌شود،آن چنان احساس لذت شدید و قابل اعتمادی به همراه دارد که با هیچ تجربه انسانی دیگری قابل مقایسه نیست.

ماهیت اعتیاد به مواد مخدر این است که وقتی شخصی به یک ماده مخدر یا نوشیدنی های الکلی معتاد می‌شود، حاضر است خشنودی خود را فدای لذت جویی کند.

آنچه مواد مخدر را تا این اندازه جذاب می‌کند این است که مواد می تواند مستقیما به مراکز لذت در مغز فرد بروند.

در واقع مواد اعتیادآور باعث می شود فرد معتاد دنبال به دست آوردن احساس خوب مرتبط با ارضای نیازهای عشق،قدرت و آزادی که نیاز به داشتن روابط مثبت است،نباشد.

نکته: اعتیاد، انتخاب افراد ناامید است.

وقتی شخصی از روابطش با افراد مهم زندگی ناامید شود، ممکن است سراغ مواد مخدر برود تا این خلاء بوجود آمده را از این طریق جبران کند و به حال بهتری برسد.

پیشگیری اولیه از اعتیاد با تمرکز بر خانواده:

والدین زیادی سوال می‌کنند که چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا فرزندشان سمت مواد مخدر و اعتیاد آور نرود؟!

نوجوان هرچه بیشتر بتواند با یکی از والدین یا هر دو خوب کنار بیاید، کم تر  امکان دارد به دام اعتیاد بیفتد.

 

۳ راهکار مهم برای والدین:

۱. خوب کنار آمدن با نوجوان

والدین باید بدانند که  خوب کنار آمدن با نوجوان به این معنی است که فرزندتان احساس کند می‌تواند آزادانه با شما صحبت کند.

کافی است کمی از زاویه دید فرزندتان به مسائل نگاه کنید،به تصاویر دنیای مطلوبش اهمیت دهید و به او در رفتار نشان دهید که او را هر جوری که هست دوست دارید.

۲. قضاوت و پیش داوری نکنید

اگر فرزندتان به این باور برسد که درباره او قضاوت و پیش داوری نمی‌کنید یا سعی ندارید او را کنترل کنید، بیش تر برای گوش دادن به توصیه های شما از خود شوق نشان می‌دهد.

بهتر است گوش دادن فعالانه را یاد بگیرید.

 

۳.داشتن رابطه رضایتمند و خشنود کننده

برای برقراری همچین رابطه ای ،لازم است قدرت  در آن منصفانه و تقریبا برابر باشد.

والدینی که می‌خواهند با فرزند خود کنار بیایند ، نیاز دارند که از مقدار زیادی از قدرتی که بیشتر آن‌ها فکر می کنند برای موفقیت در رابطه به آن نیاز دارند، صرف نظر کنند.رمز داشتن رابطه موفقیت آمیز بین دو نفر که دارای قدرت نابرابرند، آن است که شخص دارای قدرت برتر برای موقعیت و طرز فکر شخص ضعیفتر احترام قائل شود.

نکته مهم: برای دور ماندن فرزندتان از دام اعتیاد، لازم است که ۱. کنترل گری نکنید ۲. با فرزندتان گفت و گوی باز و همه جانبه داشته باشید.

نتیجه گیری:

والدین نقش یک الگو را برای فرزند خود بازی می‌کنند. هر چقدر خودتان به آنچه می خواهید نوجوانتان بشود، نزدیک‌تر باشید،نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

فرزندان ما همان چیزی می‌شوند که می‌بینند نه آن چیزی که می‌شنوند.

اگر  نوجوان در ایجاد رابطه با شما مشکل داشته باشد و  فشار زیادی به او وارد کنید تا همان گونه که شما می‌خواهید رفتار کند؛  در واقع  او را   به  روی آوردن به اعتیاد و مواد مخدر سوق داده اید.

رابطه مطلوب مثل یک شیر اکسیژن به ما اکسیژن می‌رساند به همین علت  انسان سراغ اعتیاد و میان‌برهای دیگر برای رسیدن به لذت های زودگذر و آنی نمی رود.

📍برای ارتباط صحیح با نوجوان و کسب آگاهی بيشتر پيشنهاد می کنم مقاله ۸ ابزار مهم برای تبدیل شدن به یک والد ماهر به قلم اينجانب را در سايت سايکلند مطالعه فرماييد.

منبع: کتاب تئوری انتخاب برای والدین و نوجوانان

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

راهکارهایی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان