راههای افزایش اعتماد به نفس در ارتباط با دیگران

۶ تکنیک کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس در روابطمان :

افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران راهی عالی برای یک زندگی شادتر و موثرتر است. اگر اعتماد به نفس کافی نداشته باشید، بسیاری از فرصت‌ها را از دست می‌دهید. همچنین ممکن است بسیاری از افرادی که فرصت طلب هستند، از کمبود اعتماد به نفس شما سوء استفاده می‌کنند!

نداشتن اين ويژگی باعث می‌شود خیلی چیزها را از دست بدهیم.

کمبود اعتماد به نفس باعث می‌شود به جای حل مسائل، به فکر پاک کردن صورت مسئله باشیم. با افزایش آن در مقابل دیگران از چرخه باطل زندگی خارج می‌شویم. سپس درهای زیادی به روی ما گشوده خواهد شد و زندگی تازه‌ای خواهیم داشت.

شما که نمی‌خواهید دست‌هایتان در هنگام دست دادن به کسی یخ باشد و حس بدی را منتقل کند؟ نمی‌خواهید رنگتان در مواجهه با افراد پرجسارت مثل گچ سفید شود؟ دوست ندارید دهانتان مثل کویرلوت خشک شود؟ شاید این‌ها ریشه فیزیولوژیکی هم داشته باشد، اما اغلب به دلیل کمبود اعتماد به نفس و خجولی است!

در ارتباط با دیگران به این نکات توجه کنید : 

۱- هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

اگر می‌خواهید در مقابل دیگران مشکلی را بازگو کنید، موقعیت شناس باشید. قبل از حرف زدن فکر کنید تا دیگران بیشتر روی شما حساب کنند. وقتی دیگران به حرف‌های شما اهمیت بدهند، اعتماد به نفس‌تان خود به خود بالاتر می‌رود. پس اگر طرف مقابل شما عجله دارد، حواسش پرت است و یا کاری برایش پیش آمده، سکوت کنید و بیهوده ارزش خود و کلام‌تان را پایین نیاورید.

۲- صحبت کردن را با خود تمرین کنید

قبل از اینکه با کسی حرف بزنید، بارها و بارها در خانه با صدای بلند تمرین کنید. اصلاً این را عادت روزانه کنید. این کار نوعی برنامه‌ریزی غیرمستقیم است که از آشفتگی در مقابل جمع جلوگیری می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس‌تان در مقابل دیگران می‌شود. وقتی مسیر حرف‌هایتان را بدانید، اعتماد به نفس و کنترل بیشتری در مقابل دیگران خواهید داشت. با صدای بلند حرف بزنید اما شمرده و آرام، از هیچ‌کس و هیچ‌چیز نترسید، خجالت نکشید شما بهترین هستید.

۳- حسابی روی زبان بدنتان کار کنید

ارتباطات غیرکلامی مثل زبان بدن و حالات صورت در نشان دادن اعتماد به نفس اهمیت بسیار زیادی دارند. تماس چشمی در ارتباطات معجزه می‌کند. وقتی با آرامش و مهربانی به افراد نگاه می‌کنید، دیگران به شما اعتماد می‌کنند و نتیجه اعتماد و راحتی آنها، بالا رفتن اعتماد به نفس شماست.

۴- شنونده خوبی باشید

اگر خواهان افزایش اعتماد به نفس در مقابل دیگران هستید، باید شنونده خوبی باشید. در این صورت باید با آرامش و صبر به دیگران گوش کنید و در مواقع مناسب تأیید بدهید و عبارات دوستانه بیان کنید.

اگر چه این به معنای موافقت بی چون و چرا و دائمی نیست! بلکه به معنای درک متقابل است. وقتی به دیگران گوش می‌کنید، باید به آنها نشان بدهید که برایشان ارزش و اهمیت قائل هستید.

اگر هم با طرف مقابل مخالفید باید به آرامی و منطقی مخالفت کنید. باید به آنها نشان دهید حتی در صورت مخالفت یا انتقاد، موقعیتشان را درک می‌کنید. قوی باشید. نشان دهید که بدون به کرسی نشاندن حرفتان، می‌توانید قاطعانه صحبت کنید.

۵- سفید سفید یا سیاه سیاه نگاه نکنید!
بعضی‌ها معتقدند یا سفید یا سیاه. دیدگاه سفید و سیاه شما را در محدودیت نگه میدارد. واقعیت این است که بسیاری از مفاهیم زندگی نسبی هستند. بنا به اقتضای موقعیت، نتایج، رفتارها و کیفیت ارتباطات متفاوت خواهد بود. قضاوت‌های کلی می‌تواند اعتماد به نفستان را کم کند.
انعطاف‌پذیر باشید، وسواس و لجاجت برای رسیدن به نظرات شخصی ثابت را کنار بگذارید و بپذیرید که گاهی باید به جریان سیال زندگی دل بسپارید. مثلاً وقتی با یک قضاوت کلی میگویید: «تو همیشه خدا شلخته و نامنظمی» اعتماد به نفس طرف مقابل را هم داغون می‌کنید.
۶- به جای «اما» از «و» استفاده کنید
«اما» واژه مناسبی نیست! اگر صدبار از یک نفر تعریف کنید اما در انتها یک «اما» اضافه کنید، همه تعاریفتان را زیر سؤال برده‌اید. «اما» کلمه ی دلهره آوری است.

 

برقراری ارتباط خوب با دیگران و محبوبیت میان آنها باعث شکل‌گیری اعتماد می‌شود و این انرژی مثبت اعتماد به نفس شما را بالا می‌برد.
اگر می‌خواهید در مقابل دیگران اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید  به جای کلمه <اما> از کلمه «و» استفاده کنید.

پیشنهاد می گردد برای مطالعه بیشتر به مقاله اعتماد به نفس؛باور به توانایی های درونی به قلم سرکار خانم مرضیه رضایی مراجعه فرمایید. همچنين اگر به مطالعه مقالات و کتب با زبان انگليسی علاقمنديد پيشنهاد میکنم کتاب اعتماد به نفس نوشته دکتر ناتانیل براندن را نيز مطالعه نماييد.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

راههای افزایش اعتماد به نفس در ارتباط با دیگران