معرفی دوره بهبود کیفیت زندگی​

کیفیت زندگی واژه­ای است که اشاره دارد به بهزیستی جسمانی، هیجانی، اجتماعی افراد و توانایی آنها برای انجام تکالیف و وظایف­شان در زندگی روزمره. کیفیت زندگی را نباید با استاندارد زندگی یکی دانست. استاندارد زندگی واژه­ای است که بیشتر اشاره دارد به بُعد مادی و به خصوص سطح درآمد و رفاه فرد در زندگی.  

وقتی می­گوییم کیفیت زندگی فردی بالاست، منظورمان این است که او به لحاظ جسمانی سالم و سرحال است؛ هیجانهای خوشایند مانند امید، عشق و شادی را زیاد در زندگی روزمره­اش تجربه می­کند؛ و به لحاظ اجتماعی روابط خوبی با دیگران دارد و از احساس تنهایی رنج نمی­برد.

کیفیت زندگی در دهه­های اخیر بسیار مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران حوزه روان­شناسی و جامعه­شناسی قرار گرفته که این امر، نشان­دهنده اهمیت این مولفه در زندگی ما است. اما متاسفانه علیرغم اهمیت موضوع و تأکید زیادی که علم روان­شناسی به پرداختن به این موضوع داشته و دارد، هنوز کیفیت زندگی دغدغه اصلی بیشتر مردم نیست. اغلب افراد در زندگی روزمره تلاش می­کنند تلاشها و فعالیت­های خود را بر استاندارد و کمیّت زندگی متمرکز کنند. همین غفلت موجب شده بسیاری از افراد مرفه و نسبتاً مرفه جامعه ما با وجود برخورداری از امکانات و موهبت­های مالی و مادی مناسب و بعضاً فراوان، همچنان از زندگی­شان ناراضی باشند. امروز نمونه­های این افراد را به راحتی می­توانیم در اطرافیان خود ببینیم.

به خاطر اهمیت این موضوع و نیز غفلت گسترده­ای که در بخش زیای از جامعه ما نسبت به کیفیت زندگی وجود دارد، در سایکلند بر آن شدیم تا به سهم خود در راستای گسترش دانش کیفیت زندگی و در جهت کمک به مخاطبان خود برای شناخت دقیق و علمی این مولفه مهم روان­شناختی و بهبود آن، گامی هر چند کوچک اما موثر برداریم. حاصل این تلاش تولد دوره «بهبود کیفیت زندگی» بوده است.

مهمترین سرفصل­های دوره:

– دو استراتژی اصلی برای زندگی کردن

– تعریف علمی کیفیت

– تعریف علمی کیفیت زندگی

– مهمترین موانع دستیابی به کیفیت زندگی

– عوامل موثر بر کیفیت زندگی

– مثلث قربانی گری

– دایره توانمندی ها

مخاطبان دوره:

از آنجا که بسیاری از افراد جامعه نسبت به کیفیت زندگی و میزان رضایتمندی­شان از گذران عمر خود شکایت دارند و آن را مطلوب ارزیابی نمی­کنند، مطالب ارائه شده در این دوره آموزشی:

– برای مشاوران و روان­شناسان(که باید به مراجعان خود کمک کنند تا با شناخت موانع و عوامل موثر بر کیفیت زندگی بتوانند میزان رضایتمندی خود از کار و زندگی­شان را افزایش دهند) و

– برای عموم افرادی که علیرغم بهره­مندی از موهبت­های مادی مانند مدرک تحصیلی، شغل، درآمد خوب، مَسکن، خودرو، حساب بانکی مناسب و …هنوز احساس می­کنند زندگی­شان آن گونه که باید رونق و سرزندگی ندارد،

ضروری، مفید و قابل استفاده خواهد بود.

پشتیبانی آموزشی:

برای تداوم آموزش و کمک به نهادینه شدن مطالب در ذهن شرکت­کنندگان، مانند سایر دوره­های آموزشی سایکلند، در این دوره نیز یک گروه تلگرامی برای پشتیبانی آموزشی و بحث و تبادل نظر اعضای کلاس تشکیل شده و یک تسهیل­گر آموزش دیده، در طول هفته با ارائه مطالب مرتبط و طرح سوالات چالشی، ذهن مخاطبان را با موضوعات عنوان شده در هر جلسه درگیر خواهد کرد. تجربه نشان داده وجود چنین گروهی و تبادل اطلاعات روزانه با سایر همکلاسی­ها، در تعمیق و نهادینه شدن مطالب دوره در ذهن مخاطبان نقش به سزایی دارد.

ثبت نام دوره بهبود کیفیت زندگی دکتر سیدعلی قاسمی روانشناس سایکلند