بهترین و ساده ترین راه برای کنار هم بودن چیست؟

 تفریح ، فرصتی برای “بهتر کنار هم بودن”

آخرین باری که با افراد مهم زندگی تان یک برنامه تفریحی داشتید کی بوده است؟

دکتر ویلیلام گلاسر در کتاب “ازدواج بدون شکست” تفریح را موهبتی ژنتیکی می داند که انسان فرصت این را دارد که رفتارهای جدیدی که لازم است در زندگی انجام دهد را بیاموزد.

همه ما انسان ها زمان هایی را به خاطر داریم که تصویر آنها در ذهن مان به همراه لبخندی نقش بسته است . آن تصاویر فراموش نشدنی لحظاتی هستند که ما در کنار افراد مهم زندگی مان مشغول تفریح بوده ایم.

بارز ترین نشانه ی تفریح لبخند است ، لبخند زیباترین بازخوردی است که می تواند احساسات را در رابطه بین زوجین منتقل کند.

از طرفی ازدواج  دو نفر با دیدگاه های متفاوت  باعث بروز تنش هایی در زندگی می شود . این تنش ها در زندگی باعث ناخشنودی و خشم می شود . این خشم نقطه مقابل خنده هایی هستند که دو نفر در هنگام تفریح در کنار یکدیگر دارند.

بی تردید یکی از نیازهای اساسی انسان ، تفریح است .

تفریح نیازی است که نسبت به بقیه نیازهای ژنتیکی مان آسان تر برآورده می شود .

تفریح در زندگی هر انسانی می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد .

در اینجا  به دومزیت آن اشاره می کنیم:

1-افزایش خلاقیت در مواجهه با مشکلات

دکتر ویلیام گلاسر در کتاب “تئوری انتخاب” تفریح را پاداش یادگیری می داند .

او همچنین اشاره می کند : به جز تعداد معدودی از گونه حیوانات ، ما انسان ها تنها مخلوقاتی هستیم که در تمام طول عمر خود تفریح می کنیم و به همین دلیل همواره در تمام طول زندگی خود یاد می گیریم .

از آنجا که لذّت جویی یکی از اهداف مهم انسان می باشد ، انسان همواره تمایل به گردش دارد و این شرایط را برای یادگیری در انسان فراهم می سازد .

افزایش یادگیری در انسان منجر به افزایش خلاقیت در مواجهه با مسائل گوناگون در انسان می شود.

2- افزایش رضایتمندی در روابط بین فردی

زندگی شاد و رضایتمند زمانی حاصل می شود که انسان بتواند در روابط بین فردی اش موفق عمل کند .

یکی از موقعیت هایی که افراد در کنار یکدیگر احساس بهتری داشته باشند ، زمان هایی که است که به تفریح در کنار یکدیگر مشغول هستند . 

معمولا در این شرایط انسان ها به دنبال کنترل گری و فشار بر تغییر رفتار طرف مقابلشان نیستند ، از این جهت تفریح می تواند به بهبود روابط بین فردی کمک کند .

در این شرایط افراد در کنار یکدیگر احساس رضایت بیشتری خواهند داشت و همین امر سبب خواهد شد تعارضات در روابط بین فردی در شرایط بهتری مدیریت شوند.

با توجه به فواید بسیار زیاد و سازنده ای که در تفریح وجود دارد ، هر گاه زوجین در روابط شان دچار چالش هایی باشند ، یکی از مواردی که می تواند فضای گفتگو و تعامل را بهتر فراهم کند این زمان است .
اگر زوجین بتوانند مانند ابتدای زندگی مشترکشان  زمان هایی را قرار دهند که در  کنار یکدیگر به تفریح بپردازند ،  می توانند در حل مشکلات خود بهتر عمل کنند .
از آنجا که هیچ محدودیتی برای شاد بودن در زندگی وجود ندارد و ادامه اختلافات در زندگی مشترک معمولا به دلیل عدم تغییر رفتار دو طرف می باشد .
  تفریح در کنار یکدیگر کمک می کند زوجین از کنترل یکدیگر و اجبار به تغییر رفتار طرف مقابل منصرف شوند.
معمولا در زمان وجود تعارضات در روابط ، زوجین فرصت گفتگو به یکدیگر نمی دهند و زمان تفریح ، زمانی است که می توانند در کنار یکدیگر به گفتگو بپردازند.
نتیجه گیری : 
تفریح نیازی است که به صورت فردی و یا در کنار دیگران انجام می گیرد و نیاز به زمان ، مکان و موقعیت خاصی ندارد . در کنار هم بودن دو نفر در زندگی مشترک آسان ترین نیازی است که در زندگی می تواند برآورده شود .
 تعارضات در زندگی مشترک زمانی بوجود می آید که طرفین رابطه سعی در کنترل یکدیگر دارند .
در زمان تفریح زوجین باید بدانند که هدف فراهم آمدن شرایطی برای کنترل بهتر طرف مقابل نمی باشد ، بلکه زمانی است که زوجین می توانند در کنار یکدیگر لحظات خوشی را داشته باشند .
در واقع زمانی برای تعامل سازنده و تمرینی برای بهتر در کنار هم بودن است.
پیشنهاد می کنم مقاله “عوامل موثر درالتیام روابط “را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

تفریح،بهترین فرصت برای کنار هم بودن