آشنایی با روش های فرزندپروری

بحث فرزندپروری یکی از مباحث مهم و جدی در روانشناسی هست.
اغلب ما نحوۀ انجام این نقش مهم را از والدینمان می‌آموزیم. اما اگر الگوهایی که والدینتان ارائه می‌کنند باب میل شما نباشد چه خواهد شد؟
مارگارت مید مردم شناس فرهنگی می‌گوید:
راه حل مشکلات بزرگسالان،به چگونگی فرزندپروری ما بستگی دارد.

به طور کلی دو نوع روش غالب در حوزه فرزندپروری وجود دارد، و هر کدام از این روش ها نتایج کاملا متفاوتی را در فرزندپروری به همراه دارد.
۱.روش مجسمه سازی

۲.روش باغبانی

۱.روش مجسمه سازی:

در این روش اعتقاد والدین بر این است که فرزندان مانند خمیری در دستان ما هستند و ما می‌توانیم هر طور که می‌خواهیم و دوست داریم به این خمیر شکل بدهیم.
والدین با این ذهنیت، هم خودشان و هم فرزندشان را تحت فشار و کنترل زیادی قرار می‌دهند تا آن‌ها را به بزرگسالانی تبدیل کنند که مطلوبِ خودشان هستند.
در این روش، والدین تمام تلاش خود را می‌کنند تا فرزندشان به تمام آرزوهایی که آنها به هر دلیلی به آن دست نیافته اند برسند؛ اجازه نمی‌دهند هیچ شکستی را تجربه کنند و تقریبا در تمام مسائل جای او تصمیم می‌گیرند و در هر چالشی که برای فرزندشان ایجاد می‌شود به سرعت دخالت می‌کنند تا زودتر حل شود مبادا فرزندش بهم بریزد واذیت شود!

۲.روش باغبانی:

در این روش، اعتقاد والدین بر این است که آن‌ها مانند یک باغبان هستند و قرار هست گیاهی را پرورش دهند.
بذر این گیاهِ خاص، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که حتی با بذرهای دیگر این مجموعه(فرزندان دیگر خانواده) متفاوت است.
والدین با این ذهنیت، تلاش می‌کنند این گیاه را با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد ژنتیکی اش پرورش دهند. به آن آب و نور و کودِ لازم را می‌رساند و او را همانگونه که هست می‌پذیرند.
و باید بگویم متاسفانه تعداد کمی از والدین این مدل فرزندپروری را دارند.
تئوری انتخاب معتقد است فرزندان برای والدین حکم همین نهال را دارند که باید پرورش داده شوند، نه خمیری که باید به آن‌ها شکل دهیم؛ بنابراین باید برایشان تفاوت فردی قائل شویم.
فرزند شما ممکن است برخی توانمندی ها را نداشته باشد؛اما همیشه باید رابطه‌مان با آن‌ها را با کیفیت نگه داریم.
در این روش ما بستری فراهم می‌کنیم تا فرزندانمان نیازهای خود را ارضا کنند و اجازه می‌دهیم به صورت طبیعی رشد کنند.

تعریف فرزندپروری بر اساس تئوری انتخاب: نظارت دقیق بر رشد طبیعی فرزند و در عین حال کمک به فرزند بدون راهکارهای کنترل بیرونی
متاسفانه والدین جایی آموزش نمی‌بینند؛ فرزندان نیز معمولاً گرفتار همان مشکلات رفتاری می‌شوند که والدین از آن‌ها می‌ترسیدند.
مشکل کجاست؟!
مشکل در کنترل بیرونی است؛ یعنی فشاری که ما به فرزندان وارد می‌کنیم تا انسان‌هایی دلخواه ما شوند و برای رسیدن به این خواسته از پاداش و تنبیه استفاده می‌کنیم و به سرعت آن‌ها را از استرس رها می‌کنیم و نمی‌گذاریم کمی ناراحتی و ناکامی را تجربه کنند.

۴ راهکارمهم برای فرزندپروری موفق و صحیح:
۱.آشنایی با نیازهای ژنتیکی فرزندتان
۲.علت رفتارهای فرزندتان را پیدا کنید
۳.فرزندتان را همانگونه که هست بپذیرید
۴.عشق بدون قید و شرط به همراه انضباط
نکته : فرایند فرزندپروری مسابقه نیست.
کلام آخر:
هیچ والدی بهترین یا کاملترین نیست.به جای کامل بودن، والدی آگاه باشید.گام اول برای تبدیل شدن به یک والد صلح‌جو و آگاه این است که به رفتارهایتان و چرایی آن هشیارباشید.دلیل رفتارهایتان چیست؟
شما می‌توانید مشابه والدینتان یا برخلاف آن‌ها فرزندپروری کنید؛ اما ابتدا باید به رفتار کنونی تان آگاه باشید.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

آشنایی با روش های فرزندپروری