چگونه با خانواده شوهرم رفتار کنم؟

اکثر خانم ها بعد از اینکه ازدواج کردند و وارد دوران عقد شده‌اند با سوالات زیادی در ذهن خود رو به رو می شوند. مانند: چگونه با خانواده شوهر رفتار کنم؟ ارتباط با خانواده شوهر در دوران عقد باید چگونه باشد؟

هنگامی که شما تصمیم می گیرید با فردی ازدواج کنید، باید این موضوع را نیز در نظر بگیرید که خانواده همسرتان بخش مهمی از روابط و زندگی مشترک شما را به خود اختصاص می‌دهد.

هر خانواده ای فرهنگ، عقاید و آداب رفتاری مختلفی دارند. قوانین درخانواده و بایدها و نبایدهای مختلفی در هر خانه وجود دارد.

طبیعی است که در اوایل دوران عقد شما کمی گیج و سرگردان باشید. شاید خانواده همسرتان مانند خانواده خودتان رفتار نکنند. به هر حال دوران نامزدی و عقد دوران بسیار مهمی است. این دوران پایه های یک زندگی مشترک را تشکیل می‌دهد. پس شما باید ارتباط با خانواده همسر در دوران عقد و طرز صحیح رفتار با خانواده شوهر در دوران عقد را بلد باشید. سیاست های زنانه در برخورد با خانواده شوهر برای حفظ احترام های دو طرف بسیار ضروری است.

آیا رابطه با خانواده شوهر اهمیت هم دارد؟

مسلما حفظ تعادل بین آنچه که خودتان می‌خواهید و آنچه که دیگران انتظار دارند کار ساده ای نیست. به ویژه حفظ تعادل بین انتظارات خانواده همسر با رفتار و کردار خود. البته ایجاد هماهنگی و ارتباط سالم با خانواده شوهر هم شدنی است و هم ارزش تلاش و صبر شما را دارد.

اگر شما بتوانید در دوران عقد با خانواده شوهر خود ارتباط سالم و مفیدی برقرار کنید. مسلما در طول زندگی مشترکتان نیز این ارتباط و روابط سالم باقی خواهند ماند.  چون خانواده همسرتان در دنیای مطلوب او جای خوبی دارد، رفتار خوب شما با خانواده او به شما کمک می‌کند تا علاوه بر حفظ احترام دو طرف، بتوانید بر محبیوبیت خود در بین اعضای خانواده شوهر بیافزایید.

به یاد داشته باشید که حفظ حرمت ها و احترام گذاشتن به بزرگترها مخصوصا پدر و مادر همسر باید از همان دوران عقد لحاظ شود. اگر رفتار با خانواده شوهر در دوران عقد خارج از احترام و نامناسب باشد. نمی توان رابطه سالمی ایجاد کرد. چنین خانواده هایی دائم با جنگ و نزاع با عروس خود روبه رو هستند. زیرا حرمت ها بین آن‌ها شکسته شده است  و ترمیم آن کاری بس دشوار است.

شش عامل کلیدی که باید در رابطه با خانواده شوهر بدانید:

1- در مسائل مربوط به اعضای خانواده شوهر دخالت نکنید.

یاد بگیرید که اصلا در تعارضات و کشمکش های بین اعضای خانواده شوهرتان دخالت نکنید.حتی برای حمایت از همسرتان، به یاد داشته باشید که آن‌ها اعضای یک خانواده هستند. در نهایت با یکدیگر خوب می‌شوند. اما شما عروس خانواده هستید که به تازگی وارد آن خانواده شده است. پس طرف هیچ کدام را نگیرید و خودتان را از چشم بقیه اعضای خانواده نیندازید. اگر هنگام دعوا و یا تعارضات خانواده شوهر حضور دارید، هیچ واکنشی نشان ندهید. یا با یک عذرخواهی محل را ترک کنید.

 2) رابطه شوهرتان با خانواده اش جدا از رابطه شما با آن‌ها است.

اگر شوهرتان با خانواده خود مشکلی دارد، سعی کنید واکنش منفی نسبت به آن نشان ندهید. برعکس سعی کنید با مهربانی و محبت برای حل مشکل آن‌ها قدم بردارید مخصوصا اگر با خانواده شوهر زندگی می‌کنید. واکنش ها و حرف های شما در ذهن پدرشوهر یا مادرشوهر باقی می ماند. دخالت نکردن در رابطه بین شوهرتان و خانواده اش باعث می‌شود حرمت شما حفظ شود.

3)  بیش از اندازه صمیمی نشوید.

شما با یک خانواده جدید و اخلاق و رفتارهای جدید قرار است آشنا شوید. مسلما به طور کامل نمی‌دانید آن‌ها چگونه افرادی هستند و شناخت عمیقی نسبت به خانواده همسر خود ندارید. پس بهتر است زیاد خودمانی نشوید. صمیمیت بیش از اندازه با خانواده شوهر می‌تواند بعد از گذشت مدتی باعث شود که حریم خصوصی شما از بین برود و حد و مرزی بین شما و خانواده شوهر باقی نماند.

رفتار شما با خانواده همسر باید متفاوت از رفتار شما در جمع دوستان باشد. شوخی های بی جا، استفاده از کلمات سبک و مسخره کردن، خندیدن های بی مورد و … همگی باید از ارتباط عروس با خانواده شوهر حذف شود. سعی کنید به خانواده همسرتان احترام بگذارید و در عین حال صمیمیت خود را حفظ کنید.

4) ناراحتی ها و مشکلات خود را با خانواده خود مطرح نکنید.

اگر با خانواده شوهرتان مشکلی دارید و یا از دست آن‌ها ناراحت هستید، سعی کنید این ناراحتی و مشکلات را خانواده خودتان متوجه نشوند. برای اینکه بتوانید یک زندگی عالی داشته باشید، باید بدانید چگونه رفتار کنید. اگر مشکلات و ناراحتی های خود را برای خانواده خود بگویید، مسلما چون آن‌ها شما را دوست دارند، پس گمان می کنند تقصیر طرف مقابل است. این موضوع می تواند باعث ایجاد اختلافات بین دو خانواده شود. پس سعی کنید مقابل خانواده خود آبروداری کنید.

5) رفتارها و گفتار خود را مدیریت کنید.

شما به تازگی وارد یک خانواده جدید شده اید. طبیعی است که بر سر برخی از مسائل با آن‌ها اختلاف نظر داشته باشید. در این شرایط سعی سنجیده عمل کنید. کنید سریع جبهه نگیرید  و با تندی رفتار نکنید. نحوه رفتار و برخورد شما در چنین شرایطی بسیار مهم و حائز اهمیت است. سعی کنید با چهره ای گشاده و لبخند نظرات خود را در کمال آرامش و به صورت یک پیشنهاد بیان کنید. اگر همچنان مخالفتی با دیدگاه های شما وجود داشت، پس سعی کنید بحث کردن در مورد آن را کنار بگذارید. همه نباید آنگونه که شما فکر می کنید و اعتقاد دارید، رفتار کرده و فکر کنند.

6) مرتب از خانواده شوهرتان شکایت نکنید.

اگر دائم بخواهید از خانواده شوهرتان پیش شوهر خود گله مند باشید، تنها نتیجه ای که برای شما به همراه دارد این است که بین شما و شوهرتان فاصله ایجاد می شود. اگر مشکلی با آن‌ها دارید و یا از دست آن‌ها ناراحت هستید بهتر است با زبانی نرم و حفظ احترام ناراحتی‌تان را بیان کنید. هنگامیکه از مادرشوهرتان ناراحت هستید، به بدگویی او پیش شوهر نپردازید. در عوض سعی کنید خودتان مشکل را حل کنید.

کلام آخر:

خانواده همسر شما بخشی مهم از زندگی‌ او می باشد و همین قضیه باعث می‌شود بخش مهمی از زندگی شما نیز باشند. هیچ‌کس ادعا نمی‌کند حفظ تعادل بین نیازهای خود و دیگران ساده است، مخصوصا نیازهای خود و یک خانواده، اما ایجاد هماهنگی در خانواده، هم شدنی است و هم واقعا ارزش تلاش را دارد، پس خسته نشوید و سعی کنید این تعادل را برای زندگی بهتر خودنان حفظ کنید.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

چگونه با خانواده شوهرم رفتار کنم؟