افسردگی از نمای نزدیک: آیا من افسردگی دارم؟

انیمه (a silent voice) تقریبا به شکل دقیقی یک ویدئو روانشناسی افسردگی را به نمایش می‌­گذارد: شخصیت ایشیدا در بخش دوم فیلم در اوایل جوانی خود افسردگی را تجربه می­‌کند؛ او در طی روز عمدتا کسل، کم انرژی و خسته است، از دیگران دوری کرده و ترجیح می‌­دهد تنها باشد، افکار منفی زیادی درباره خود و دیگران دارد، از قلدری های دوران نوجوانی خود نسبت به شخصیت شوکو احساس گناه و تقصیر دارد و رنج کشیدن را حق خود می‌داند، و در بخشی از فیلم می‌بینیم که قصد خودکشی داشته و با واکنش شدید مادرش مواجه می‌شود.

در مقاله “نشانه‌­های هشداردهنده اختلالات روانی” به انواع تظاهرات مشکلات روان­شناختی اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم اختصاصا به افسردگی بپردازیم. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، افسردگی (Depression) اصلی‌­ترین علت ناتوانی در سراسر جهان است. همچنین پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری­‌های آمریکا بیان کردند که تقریبا از هر پنج بزرگسال یک نفر در برهه­‌ای از زندگی افسردگی را تجربه کرده است. نرخ شیوع افسردگی در افراد جوان 18 تا 29 ساله سه برابر نرخ آن در جمعیت میانسال و مسن است. به طور کلی تحقیقات نشان داده اند که افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. در ضمن افسردگی در مناطق کم جمعیت و روستایی بیشتر است.

نشانه هاي افسردگی

غم یک احساس طبیعی است که تمام افراد آن را تجربه می­‌کنند. غم به ما می­‌گوید اتفاق دردناکی در زندگی رخ داده است – معمولاً نوعی از دست دادن. اگر برای کنکور سخت تلاش کرده باشید و رتبه مطلوب خود را کسب نکنید، یا اگر فردی مهم شما را تحقیر کند یا ارتباطش را با شما قطع کند، یا اینکه یکی از والدین­تان سلامتی خود را از دست داده باشد، منطقی است که غمگین شده باشید. غم و ناراحتی پاسخ احساسی سالم مغز به از دست دادن چیزی است که برای شما مهم و ارزشمند است. اما احساس غم با افسردگی متفاوت است. افسردگی یک اختلال روانشناختی است که مجموع‌ه­ای از نشانه­‌ها را دربرگرفته و منجر به افت شدید عملکردهای فرد در حوزه‌های شخصی و اجتماعی می‌­شود.

افسردگی به شکل کلاسیک با نشانه­‌های زیر مشخص می‌­شود. اگر 3 مورد از موارد زیر را بیشتر اوقات روز و حداقل به مدت دو هفته الی یک ماه تجربه می­‌کنید، برای بررسی دقیق و پیگیری درمان به یک روانشناس مراجعه کنید:

  1. احساس غم شدید
  2. از دست دادن علاقه به کارهایی که قبلا به آنها علاقه‌مند بودید (بی انگیزگی)
  3. کاهش شدید انرژی/ خستگی مداوم
  4. مشکلات خوابیدن: پرخوابی/ یا کم خوابی
  5. مشکلات خورد و خوراک: افزایش شدید اشتها/ یا کاهش شدید اشتها (معمولا با تغییرات وزن همراه است)
  6. احساس گناه زیاد/ تنفر از خود/ احساس بی ارزش بودن
  7. ضعف حافظه و تمرکز/ مشکل در تصمیم گیری
  8. تحریک پذیری و پرخاشگری زیاد به دیگران
  9. افکار خودکشی
  10. احساس نا امیدی و پوچی
  11. افت عملکرد درسی، شغلی، ورزشی، یا هنری/ و قطع ارتباط با دیگران

افسردگی در زنان و مردان

با اینکه اين موضوع در هر دو جنس مرد و زن شایع است اما ممکن است تظاهرات متفاوتی در زنان و مردان داشته باشد. افسردگی در مردان می­‌تواند خودش را به شکل­‌های تحریک‌پذیری و خشم شدید، سوء مصرف الکل و مواد مخدر، خودزنی، و گاهی مشکلات جسمانی (سردرد، کمر درد، مشکل قلبی) نشان دهد. زنان معمولا افسردگی خود را در غالب نشانه­‌های کلاسیک ذکر شده در بالا نشان می­‌دهند، به علاوه اینکه برخی زنان افسردگی پس از زایمان را تجربه کرده و همچنین در دوران پیش از قاعدگی نشانه­‌هایی را تجربه می­‌کنند که مشابه علائم افسردگی هستند (سندرم پیش از قاعدگی).

تست افسردگی

تست­ افسردگی بک (BDI) که توسط آرون بک تهیه شده، به شکل وسیع به عنوان ابزار اصلی روانشناسان و مشاوران برای ارزیابی شدت نشانه­‌های افسردگی به کار می­‌رود. این پرسشنامه با 21 سوال طیف وسیعی از نشانه­‌ها را پوشش می­‌دهد. شما نیز می­‌توانید برای سنجش نشانه‌­های خود از این ابزار استفاده کرده و نتایج آن را با همراهی مشاور خود مورد بررسی قرار دهید.

علل افسردگی

به طور کلی سه عامل منجر به اختلال افسردگی می­‌شود. مهم­ترین و اصلی‌­ترین دلیل را می‌­توان در روابط بین فردی معیوب جستجو کرد. زمانی که شخص با اطرافیان مهم خود روابط آشفته‌­ای داشته یا هیچ­گونه پیوند نزدیکی با دیگران ندارد. کشمکش و تعارض­‌های دائمی با همسر، والدین، مدیر و فرزندان اصلی­‌ترین دلیل نارضایتی و افسردگی افراد است. دومین عامل به تعداد و شدت موقعیت­‌های استرس‌زای زندگی فرد برمی‌­گردد. چنانچه فرد با شرایط دردناک زیادی روبه رو شده باشد مانند طلاق یا شکست عشقی، مرگ عزیزان، اخراج شدن از کار، فعالیت در یک شغل پرتنش، دغدغه­‌های مالی مختلف و غیره، به احتمال بیشتری افسردگی را تجربه خواهد کرد. سومین عامل افسردگی را در افرادی مشاهده می‌­کنیم که به بیماری­‌های جسمی مزمن مبتلا هستند مانند سرطان، ایدز، بیماری­‌های خودایمنی و غیره. این افراد در مدیریت حوزه‌­های مختلف زندگی خود را ناتوان دیده و احساس می‌کنند که کنترل بسیار اندکی بر زندگی خود دارند.

اثرات افسردگی

اين موضوع می­‌تواند بر جنبه­‌های مختلف زندگی افراد تاثیر بسیار مخربی داشته باشد. اول اینکه فرد در زندگی اجتماعی خود با مشکلات اساسی مواجه می­‌شود زیرا دیگران را طرد کرده و از آن‌­ها فاصله می­‌گیرد. بنابراین مشکلات رابطه­‌ای او حل نشده باقی مانده و او احساس تنهایی می­‌کند. او نه تنها در پرداختن به فعالیت‌های شغلی، تحصیلی و ورزشی خود ناتوان است، بلکه به فعالیت‌­های ساده روزمره نیز نمی­‌پردازد (مانند نظافت شخصی، آشپزی، شستن لباس‌­ها و غیره). بنابراین فرصت‌­های رشد و پیشرفت زندگی خود را از دست می­‌دهد. در نتیجه شکست‌­ها و سرخوردگی­‌های فرد افسرده افزایش پیدا کرده و عزت نفس او آسیب جدی می­‌بیند. در ضمن فرد افسرده معمولا در رژیم غذایی خود تعادل را رعایت نکرده، خواب و فعالیت بدنی نامناسبی داشته، و احتمالا به مصرف مواد مخدر و الکل مشغول می­‌شود. به همین دلیل بسیاری از پژوهشگران بیان کرده‌­اند که در نتیجۀ این سبک زندگی است که افراد افسرده 1.5 برابر بیشتر در خطر ابتلا به 29 بیماری جسمی قرار دارند، برای مثال سکته مغزی، دیابت، فشار خون بالا، مشکلات قلبی و کبدی و غیره. زمانی که مورد فرد تشدید شود و او به نقطۀ ناامیدی کامل برسد، احتمال خودکشی افزایش می­‌یابد. به طور کلی گفته می­‌شود اکثر افرادی که اقدام به خودکشی می­‌کنند، به یک اختلال روانشناختی مانند افسردگی مبتلا بوده‌­اند.

درمان افسردگی

خوشبختانه افسردگی یکی از اختلال­‌های روانشناختی است که با تشخیص و پیگیری به موقع کاملا قابل درمان است. چنانچه نشانه‌­های ذکر شده را در خود و خانواده شناسایی کردید، پیشنهاد می­‌کنم برای هماهنگی وقت مشاوره آنلاین به بخش تعیین نوبت مراجعه کنید. اگر در تهران زندگی می‌کنید، یک ملاقات حضوری با بهترین روانشناس تهران برای افسردگی ترتیب دهید. در مقالۀ بعدی به انواع روش­‌های درمانی افسردگی خواهم پرداخت.

 

 

 

 

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

افسردگی از نمای نزدیک: آیا من افسردگی دارم؟