این شرح کوتاهی از زندگی یک فرد با اضطراب اجتماعی است:

“در همۀ جمع های فامیلی احساس ترس داشتم. اگر قرار بود به کلاس­‌های دانشگاه، مهمانی یا هر جای شبیه آن بروم، حتی قبل از اینکه از خانه خارج شوم نگران بودم و هر چه قدر به آن محل نزدیک­تر می­‌شدم اضطرابم بیشتر می‌شد. اگر مجبور می‌شدم در آنجا بمانم، یک گوشه به تنهایی می ایستادم و خودم را مشغول می‌کردم تا آن مراسم تمام شود و سریع به خانه برگردم. معمولا از جاهایی که احتمال صحبت کردن وجود داشت دوری می­‌کردم، چون در این حالت دیگران من را نگاه می‌کردند و ممکن بود نظرات بدی راجع به من داشته باشند”

اضطراب اجتماعی (با نام انگلیسی SOCIAL ANXIETY) که با نام‌های جمع هراسی یا فوبیای اجتماعی نیز شناخته می‌شود، جزو شایع­ترین اختلالات اضطرابی است. این اختلال در زنان بیشتر از مردان بوده و معمولا در اواخر دوران کودکی و اوایل نوجوانی آغاز می‌­شود.

افراد دارای اضطراب اجتماعی در موقعیت هایی که در جمع دیگران قرار می‌گیرند یا باید جلوی آن­‌ها کاری انجام دهند، ترس و اضطراب شدیدی دارند. این افراد از هرگونه موقعیت اجتماعی که فکر می­‌کنند ممکن است در آن یک رفتار خجالت‌­آور داشته باشند یا هرگونه وضعیتی که فکر می­‌کنند در آن مورد ارزیابی منفی دیگران قرار می‌­گیرند می‌­ترسند و سعی می­‌کنند از آن‌­ها دور باشند.

برخی موقعیت‌های اضطراب زا برای این افراد شامل:

  • صحبت در جمع
  • آشنايي با افراد جديد
  • مورد انتقاد یا قضاوت قرار گرفتن
  • تعامل با افراد از طریق تلفن همراه (مثلا تماس‌­iها یا پیام‌­های دیگران را جواب نمی­‌دهند)
  • قرار گرفتن در موقعیتی که در معرض نگاه دیگران باشد (مركز توجه جمع بودن)

نشانه هاي اضطراب اجتماعي چيست؟

معمولا علائم زیر را در فرد دارای اضطراب اجتماعی مشاهده می‌­کنیم:

  • فرد از یک یا چند موقعیت اجتماعی که در آن در معرض توجه و دقت دیگران قرار بگیرد، به شدت مي‌ترسد.
  • فرد می­‌ترسد طوری رفتار کند که شرمنده شود یا مورد قضاوت منفی قرار گیرد.
  • فرد تقریبا همیشه با قرار گرفتن در موقعیت­‌های اجتماعی دچار اضطراب شدید می­‌شود.
  • عمدتا خود را از شرایط اجتماعی دور نگه می­دارد یا این موقعیت­‌‌ها را با ترس شدید تحمل می­‌کند.
  • ترس یا اضطراب با تهدیدهای واقعی موقعیت تناسب منطقی ندارد.
  • این ترس یا اضطراب معمولا بیش از 6 ماه ادامه دارد.

 

علائم جسمانی فرد شامل موارد زیر است:

  • سرخ شدن، تعریق، لرزش، بالا رفتن ضربان قلب و تنگي نفس یا احساس «خالی شدن ذهن»
  • حالت تهوع، اسهال، درد یا ناراحتی قفسه سینه یا شکم، سردی یا داغی بدن
  • تماس چشمی ضعیف، صحبت کردن با صدای بسیار آرام، و وضعیت بدنی خشک

علل اضطراب اجتماعی

این افراد در طول زندگی خود تجربه­‌های منفی زیادی در موقعیت­‌های اجتماعی داشته­‌اند. به عنوان مثال شاید مورد طرد، غفلت، قلدری و تحقیر والدین، معلمان و حتی همسالان قرار گرفته باشند. در هر صورت آن­‌ها آموخته‌­اند که ارتباط با دیگران و قضاوت‌های اجتماعی را خطرناک دانسته و آن را نوعی تهدید محسوب کنند.

سیستم پردازش فکری این افراد به این صورت است که احتمال رخ دادن اتفاقات منفی در موقعیت­‌های اجتماعی را بیش از حد می‌دانند، یا قضاوت‌های منفی دیگران را فاجعه در نظر می­‌گیرند.

بنابراین همواره نسبت به کوچک­ترین سرنخ‌های موجود در موقعیت‌‌های اجتماعی حساسیت بالایی دارند. از آنجایی که اکثر اوقات از تعامل با دیگران و موقعیت‌های اجتماعی اجتناب می­‌کنند، اضطراب آن‌ها تداوم می‌یابد.

اثرات اضطراب اجتماعی

اگر افراد دارای اضطراب اجتماعی تحت درمان قرار نگیرند، با پیامدهای منفی بسیاری مواجه خواهند شد. این اضطراب می­‌تواند بر فعالیت­‌های تحصیلی (مدرسه و دانشگاه)، اجتماعی (تعامل با دیگران) و شغلی فرد اثر منفی بگذارد.

به دلیل آنکه ارتباط با دیگران در تمامی حوزه­‌های زندگی نقش اساسی دارد، آن­‌ها در شغل (انجام وظایف در محیط کار، مصاحبه شغلی و پیدا کردن کار، صحبت با همکاران و کارفرمایان)، تحصیل (فعالیت­‌های گروهی، سوال پرسیدن در کلاس، ارائه‌های درسی)، و دوست­یابی با مشکلات زیادی مواجه می‌­شوند.

این افراد عزت نفس پایینی داشته و معمولا از افسردگی نیز رنج می‌­برند. آن­‌ها ممکن است به خود درمانی پرداخته و از الکل و مواد مخدر استفاده کنند و در نهایت گرفتار اعتیاد شوند.

درمان اضطراب اجتماعی

معمولا اضطراب اجتماعی بدون روان­درمانی تداوم خواهد داشت. خوشبختانه اکثر موارد اضطراب اجتماعی از طریق مشاوره با یک روانشناس متخصص و حرفه‌ای قابل درمان است.

روان­درمانگر که فردی غیرقضاوت­گر، مورد اعتماد و حامی است، فعالانه به شما کمک می‌­کند تا درک بهتری از اضطراب اجتماعی و رفتارهای اجتنابی ناموثر خود داشته باشید. تلاش می کند با همراهی یکدیگر بتوانید با موقعیت­‌های اجتماعی زندگی خود مواجه شده و مهارت­‌های اجتماعی خود را تقویت کنید.

بنابراین شما در طی فرایند روان­درمانی با راهکارهای مدیریت هیجانات آشنا خواهید شد و یاد می­‌گیرید اضطراب خود را مدیریت کرده و بر زندگی خود کنترل بهتری داشته باشید. شما می‌­توانید برای رزرو نوبت دکتر روانشناس از بخش نوبت دهی آنلاین اقدام کنید.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

از جمع گریزان و مضطرب: اضطراب اجتماعی چيست؟