گام برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر

۶ گام برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر

خودآگاهی  تاثیر زیادی در کیفیت زندگی افراد دارد. خودآگاهی منجر به اهمیت‌دادن به  نیازها خواهد شد و در نتیجه، فرد رضایت بیشتری در زندگی تجربه کرده و انگیزه بیشتری برای ادامه به تلاش در زندگی خواهد داشت.

دستیابی به شناخت کافی از خود باعث می‌شود تا واکنش‌ها، شیوه برقراری ارتباط، ملزومات موردنیاز و موارد بسیار بیشتری را شناخته و بتوانیم در جهت حل تعارضات و ناراحتی‌ها و همچنین رشد شخصی حرکت کنیم.

افراد با خوداگاهی بهتر، توانایی بیشتری در مقابله با چالش‌های زندگی و چالش‌های زندگی  دارند.

مهم‌ترین مزیت خودآگاهی به طور کلی، شناسایی چرخه‌های معیوب در روابط و کنش و واکنش‌ها به دنیای اطراف است. شناسایی این مشکلات به تنهایی تاثیر چشمگیری در رسیدن به یک شخصیت سالم و مناسب دارد. برای مثال تصور کنید که به طور کلی، آدم مضطربی هستید و این اضطراب شما منجر به ترس از برخی فعالیت‌ها می‌شود. اگر از این اضطراب غیرطبیعی خود آگاه نباشید، فرصت‌های بسیار زیادی را در زندگی به دلیل ترس از دست خواهید داد. در صورتی که فقط با علم به این مسئله، دید جدیدی به اضطراب خواهید داشت و حتی قبل از تلاش برای تغییر آن، تاثیرات مثبت را احساس خواهید کرد.

 

خودآگاهی عنوان یک مفهوم روانشناختی، به معنای اطلاعات واقعی، صادقانه و درونی‌ای است که فرد درباره خود دارد. این اطلاعات می‌توانند در زمینه عاطفه و نیازهای عاطفی، شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی، روابط و ماهیت آن‌ها، الگوهای رفتاری و مبنای آن‌ها، عقاید و زمینه آن‌ها، اعتقادات و ارزش‌ها، نیازها و اهداف، ترجیحات و امیال و هویت اجتماعی باشد.

تکنیک و راهکارهای زیادی برای دستیابی به خودآگاهی وجود دارد. اما نکته مهم درباره این موضوع، منحصر به فرد بودن مسیر هر فرد در دستیابی به خودشناسی و خودآگاهی  است. به بیان دیگر، نمی‌توان برای افراد مختلف نسخه یا توصیه‌های ثابتی داشت . با این وجود، برخی تمرین یا فعالیت‌ها می‌توانند فرد را در کشف مسیر منحصر به فرد خود کمک کنند.

۱- لیستی از تمام علایق خود تهیه کنید و آنها را بر اساس شدت علاقه خود عدد گذاری کنید.
سعی کنید ویژگی‌های شخصیتی خود را تشخیص دهید. در صورت نیاز از نظر اطرافیان و دوستان یا پرسشنامه‌های روانشناختی کمک بگیرید.

 

۲- ارزش‌های خود در زندگی را مشخص کنید. چه چیزهایی در زندگی برایتان ارزشمند و چه چیزهایی بی‌ارزش هستند؟

 

۳- اهداف پیش‌رو و پیش‌بینی بلندمدت از خود را یادداشت کنید و بر اساس ارزش‌هایی که مشخص کردید، آن‌ها را ارزیابی کنید.

 

۴-سبک زندگی موردعلاقه خود را مشخص کنید.  سپس سبک زندگی موردعلاقه خود را بر اساس اهدافی که مشخص کردید ارزیابی کنید.

 

۵- تعارضات موجود در لیستی که تهیه کردید را پیدا کنید. برای مثال اگر هدف شما در زندگی دستیابی به پول زیاد باشد، ارزش شما باید شامل سخت کار کردن باشد!

 

۶- در نهایت، تغییراتی که باید در خود، اهداف یا سبک زندگی خود ایجاد کنید تا احساس بهتری نسبت به خود و زندگی داشته باشید را مشخص کنید و ایجاد این تغییرات را در برنامه خود وارد کنید.

 

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

۶ گام برای رسیدن به خودآگاهی بیشتر