تغییر عادت ها چه تاثیری در زندگی روزانه ما دارند؟

عادت چیست و چقدر قدرتمند است؟

عادت‌ها رفتارهایی هستند که با حداقل هشیاری و توجه آگاهانه انجامش می‌دهیم. اغلب به صورت خودکار رخ می‌دهد. عادت‌ها از این جهت که ظرفیت ذهنی را آزاد می‌کنند گام هایی برای حل مساله هستند.
عادت ها چقدر قدرتمندند؟ پاسخ این سوال را با این مثال می‌دهم: اگر ما در طی مدت یک سال ، هر روز یک درصد بهتر شویم تا پایان سال سی و هفت برابر بهار خواهیم شد و برعکس آن ، اگر در طی مدت یکسال، هر روز یک درصد بدتر شویم این روند کاهشی ما را به زیر عدد صفر می رساند.آنچه که ما به چشم یک موفقیت یا شکست کوچک و جزیی آغاز می‌کنیم و به مرور زمان به روی هم انباشته می‌شود باعث رسیدن به نتایج بسیار بزرگتر و حدی تر خواهد شد. این نکته قدرت عادت‌ها بر زندگی ما را نشان می‌دهد.

بسیاری معتقدند تاثیر عادت در زندگی از انگیزه و اراده بیشتر است. این اعتقاد چقدر صحیح است؟

طبق تعریفی که از عادت‌ها داریم، عادت‌ها رفتارهایی هستند که به صورت روتین و مکرر انجام می‌دهیم در نتیجه رد عصبی بیشتری روی مغز ما می‌گذارند و به صورت رفتارهای سازمان یافته در می‌آیند. وقتی انگیزه و هدفی برای انجام کاری داریم، مغز ما در ابتدا به سراغ این عادت‌ها(رفتارهای سازمان یافته) می‌رود، برای همین مهم هست که ما عادت‌های مثبتی را در زندگی روزمره خود داشته باشیم.

عادت های کوچک در زندگی چقدر موثر خواهند بود؟

تاثیرهای ایجاد شده توسط ایجاد یک تغییر در زندگی شما ، شبیه به تاثیر جهت هواپیما آن هم تنها با چند درجه تغییر در فرمان هست.تصور کنید که شما قصد دارید با هواپیما از شهری به شهر دیگر مسافرت کنید.اگر خلبان جهت حرکت هواپیما را چند درجه(مثلا ۳/۵درجهت به سمت شمال) تنظیم کند به جای رسیدن به مقصد در جای دیگری فرود خواهد آمد. چنین تغییر کوچکی در زمان بلند شدن هواپیما چندان مهم نیست نوک هواپیما تنها چند درجه تغییر می‌کند، اما وقتی این مقیاس در کل آن شهر بزرگ نمایی شود مقصد ما نیز تغییر می‌کند. به صورت مشابه ایجاد یک تغییر جزیی در عادت های روزمره ما می‌تواند زندگی تان را به مقصد کاملا متفاوتی برساند.ممکن است تصمیم گیری در مورد موضوعی که یک درصد بهتر یا یک درصد بدتر است در آن زمان چندان مهم و موثر تلقی نشود، اما در بازه های زمانی مختلف که طول عمر شما تشکیل می‌دهد این انتخاب ها تعیین کننده ی تفاوت میان آن چه که هستید و آنچه که می توانید باشید.

چگونه می‌توان عادت‌های خود را تغییر داد؟

تغییر عادت هایمان به دو دلیل چالش برانگیز است. ۱- سعی می‌کنیم مورد اشتباهی را تغییر دهیم. ۲- سعی می‌کنیم عادت هایمان را به شیوه نادرست تغییر دهیم. برای به وجود آوردن یک عادت اثربخش ، به پنج جز بنیادی نیازمند هستیم:
علت، انگیزه، ریز عادت ها ، تمرین اثربخش و برنامه.
شیوه ای شفاف ، ساده و موثر برای تعریف کردن و شروع رفتار جدید وجود دارد.این فرمول سه جز دارد: شناختن انگیزه و محرک ، مشخص کردن عادت پیشین و تعریف کردن عادت جدید.
عادت قدیمی خود را بر زبان آورید تا بدانید که در تلاش برای متوقف کردن چه چیزی هستید.در این مورد هم هر چه دقیق تر باشید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

شناخت عادت‌های رفتاری چقدر می‌تواند در شناخت خودمان موثر باشد؟

نتایج زندگی شما حاصل میزان عادت های تدریجی شما هست.وزن شما همان عادت های میزان خوردنتان در طول زمان و عمر شما است.دانش کنونی شما همان میزان عادت های تدریجی مطالعه و یادگیریتان است.شلختگی شما همان میزان تدریجی و انباشتگی عادت های نظافت تان است.شما همان چیزی هستید که ان را انتخاب و تکرار می‌کنید.در واقع برای پیش بینی عاقبت زندگیتان ، بهتر هست منحنی دستاوردهای کوچک و شکست‌های جزیی خود را بررسی کنید و این همان شناخت بهترخودتان و آگاه بودن نسبت به انتخاب هایتان هست و ببینیم که چطور انتخاب های کوچک و بزرگ در زندگی شما، چند ماه یا ده یا بیست سال اینده تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

آیا شما هر هفته به باشگاه می روید یا هر روز برای سلامتی تان ورزش می‌کنید؟
آیا هر روز زمانی را به کتاب خواندن اختصاص می دهید و نکات جدیدی یاد می‌گیرید؟
چنین چالش هایی آینده شما را تعریف خواهد کرد.

 

کلام آخر:

اگر می‌خواهیم مسیر زندگی ما روشن باشد ، باید مراقب عادت هایی که ایجاد می کنیم باشیم.
اگر می خواهیم عادت های کنترل گرایانه ما بشکند باید هشیاری های خود را بیشتر کنیم، باید دائما آگاه باشیم و حواسمان به نگاهمان ، تاییدهایمان و تمایلاتمان جمع باشد.
ایجاد عادت های مثبت هر چند جزیی و کوچک به ما در رسیدن به زندگی شاد و رضایتبخش کمک می کند.
این عادت های مثبت می تواند مطالعه روزانه کتاب درحد ۱۰ دقیقه باشد. می‌تواند نرمش صبحگاهی ، صحبت کردن با آدم های مهم زندگی و … موارد ساده دیگری باشد.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

تغییر عادت ها چه تاثیری در زندگی روزانه ما دارند؟