آنچه که از اختلال کندن مو نمی‌دانیم

آنچه که از اختلال کندن مو نمی‌دانیم

«مدت‌هاست فهمیدم در شرایط مهم و پر اضطراب که قرار بگیرم، بدون اینکه متوجه شوم شروع به کندن موهای سرم می‌کنم و اکنون اگر با دقت نگاه کنید، متوجه می‌شوید که حجم موهای یک سمت از سرم با دیگری متفاوت است؛ بیشتر دوستانم به خاطر وضعیت موهایم مسخره‌ام می‌کنند و باور دارند من یک بیماری نادر دارم که ممکن است واگیر داشته باشد. از مطرح کردن این موضوع با کسی هراس داشتم اما دیگر خسته شده و به دنبال راه حلی هستم که از این وضعیت نجات پیدا کنم». این بخشی از صحبت های یک نوجوان در اتاق درمان بود.

بسیاری از نوجوانانی که در تله ی کندن مو گرفتار می‌شوند، اغلب از این مشکل خجالت می‌کشند اما لازم است که بدانید شما تنها نیستید.

اختلال مو کندن یا تریکوتیلومانیا چیست؟

برای بسیاری از ما، درک کسانی که موهای خود را در شرایطی خاص می‌کَنند،‌ ممکن نیست اما حقیقت این است که برخی از نوجوان‌ها و حتا بزرگسالان، برای کنترل شرایط موجود خودشان، اقداماتی انجام می‌دهند که یکی از آن‌ها کندن مو است؛ مو کندن، رفتاری است که به یک عادت قوی تبدیل شده و منجر به کاهش تنش در فرد می‌گردد.

چه عواملی باعث کندن مو می‌شود؟

در شرایطی که نوجوان خود را تحت یک فشار بیرونی می‌بیند و تلاش می‌کند بر عواملی که تحت کنترل او نیست، تسلط پیدا کند (مانند روزهای پراضطراب امتحان، زمان‌هایی که تنش بین والدین ایجاد یا بیشتر می‌شود و …) عمل کندن مو را برای کاهش تنش های درونی خود انجام می‌دهد و سعی می‌کند که از این طریق، به آرامش نسبی برسد؛ اما با گذشت زمان، رفتار او به عادت تبدیل شده و ممکن است در موقعیت های بدون چالش مانند تماشای سریال مورد علاقه یا مطالعه یک رُمان که بداند هیچکس او را تماشا نمی‌کند یا سرزنشی در کار نیست، انجام ‌دهد.

کندن مو چگونه بر وضعیت زندگی نوجوان اثر می‌گذارد؟

ممکن است زمانی که نوجوان در حال درس خواندن یا تماشای یک فیلم است، بدون این که متوجه باشد حجم زیادی از موهای خود را بکشد و پس از اتمام فعالیت، به موهایی که اطرافش ریخته شده دقت کند و تازه متوجه کاری که کرده است بشود. این نوع از کندن مو، به دلیل آراستگی نیست و می‌تواند با عوارض دیگری چون عفونت‌های پوستی، ریزش موی شدید، کچلی موضعی همراه باشد.

کندن مو، مشکلات متعدد زیباسازی ایجاد و هزینه زمانی و مالی را به نوجوان تحیمل می‌کند؛ مثلا ممکن است برای پوشاندن موهای از دست رفته سر خود، کلاه‌های فصلی یا کلاه گیس ها را انتخاب کنند یا از ریمل ابرو استفاده کنند تا نقاط بدون موی خود را بپوشانند.

همچنین به دلیل از دست دادن حجم قابل توجهی از موهای خود، مورد تمسخر دوستان و هم‌سالان خود قرار بگیرند که منجر به احساس تنهایی بیشتر در نوجوان شود. در طرف دیگر، اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر نیز که نگران وضعیت فرزند خود شده و تلاش میکنند که به هر روشی جلوی کندن موی او را بگیرند که احتمالا منجر به تنبیه و بحث می‌شود و در نتیجه شرایط برای نوجوان بدتر از قبل می‌شود؛ او در پیله ای از تنهایی فرو می‌رود چرا که نمی‌خواهد دیگران او را سرزنش یا مسخره کنند و به او انگ بچسبانند؛ این می‌تواند سرآغاز بیشتر تقویت این رفتار شود.

راه حلی برای این مسئله

برای تغییر یک عادت، لازم است تا زمان کافی را به خود اختصاص دهید و مهارت مناسب برای غلبه بر کندن مو را بیاموزید.

دفترچه خودنظارتی

اولین قدمی که می‌توانید برای خودتان بردارید این است که نسبت به کشیدن موهای خود، آگاه شوید. دفترچه‌ای برای یادداشت زمان‌هایی که موهای خود را می‌کنید، بردارید. این کمک می‌کند که شما نسبت به وضعیت خود در شرایط مختلف، بیشتر آگاه باشید. در شرایطی که توجه شما نسبت به کندن مو باشد، انجام جایگزین کردن یک فعالیت مناسب راحتتر می‌شود.

کشیدن مو را با عمل دیگری جایگزین کنید

هر زمانی که نسبت به کندن موهای خود آگاه شدید، فعالیتی انجام دهید که نیاز به استفاده از دستان‌تان باشد مانند نقاشی کشیدن یا استفاده از توپ های فشاری. این کار کمک می‌کند که تنشی که از درون احساس میکنید را به روشی دیگر که آسیبی به جسم نمی‌رساند، تخلیه کنید.

از افراد متخصص کمک بگیرید

ترس از قضاوت شدن، یکی از عواملی است که شما را نسبت به کمک گرفتن از دیگران دلسرد میکند. شاید غلبه بر این ترس به آسانی ممکن نباشد اما همواره همکاران من، بدون هیچ سرزنش یا قضاوتی برای کمک به شما آماده هستند.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

آنچه که از اختلال کندن مو نمی‌دانیم