آنچه مردان از طلاق باید بدانند

آنچه مردان از طلاق باید بدانند

می‌دانیم که بعد از جدایی و طلاق هر دو شخص به سبب به اتمام رسیدن خاطرات خوب و در کنار هم بودنشان از این بابت ناراحت بوده و دچار آِسیب می‌شوند. ولیکن متاسفانه نسبت به احساسات مردان بعد از جدایی اهمیتی  کمتری داده می‌شود و بسیاری با بیانِ اینکه «مردِ خودش یه جوری کنار میاد» از توجه به ناراحتی وی اجتناب می‌کنند.مردان به سبب طلاق عاطفی و رسمی از همسر خویش دچار مشکلات روانشناختی می‌شوند که گاهی از نظر دیگر افراد دور مانده و به آن‌ها توجه نمی‌گردد در حالیکه در روانشناسی طلاق در مردان بسیار تاکید شده که مردان نیز ممکن است با حل نشدن مشکلات روانشناختی شان پس از طلاق از همسر نه تنها از لحاظ روحی و روانی بلکه از لحاظ جسمانی هم آسیب بینند.

برخی از مشکلات روانشناختی از نظر روانشناسی طلاق در مردان اشاره می‌کنیم.

 

۱) احساس گناه و عذاب وجدان:

از آنجایی که پس از طلاق اغلب آشنایان، مردان را مقصر طلاق و جدایی همسرشان می‌دانند مرد نیز دچار احساس گناه نسبت به همسر و در صورت وجود فرزندان می‌شود و عذاب وجدان می‌گیرد و به نوعی خود را از درون سرزنش و تخریب می‌کند.

 

۲) بدبینی نسبت به خود و دیگر زنان

بیان داشتیم که از نظر روانشناسی طلاق در مردان، آنان دچار سرزنش نمودن خود می‌شوند. لذا به مرور این سرزنش‌ها در فرد تبدیل به بدبینی شده و مرد احساس خوبی نسبت به خود نخواهد داشت. همچنین علاوه بر این به دیگر زن‌ها هم بدبین بوده و نمی‌تواند با جنس مخالف پس از طلاق رابطه با کیفیتی را آغاز نماید.

 

۳) اضطراب از تنهایی

مردان پیش از طلاق به وجود همسرشان دل گرم بوده‌اند زمانی که دیگر همسرش نباشد که با او صحبت کرده یا کنار او غذا بخورد، دغدغه های کاری‌اش را برای وی بازگو کند و… . این مرد به سبب تنهایی خود و سر و کار داشتن با سختی‌های زندگی دچار اضطراب می‌گردد به خصوص اگر نگهداری فرزندانشان نیز بر عهده خودشان باشند. چون از ابعاد متعددی باید به مسائل رسیدگی کنند و علاوه بر مشغله‌های کاری خویش نگهداری از فرزند نیز نگرانی‌های انحصاری خود را بر مرد وارد می‌آورد.

 

۴) افسردگی و گوشه گیری

در روانشناسی طلاق در مردان به افسردگی بسیار تاکید شده و مهم‌ترین آثار طلاق در مردان محسوب می‌گردد لذا افسردگی سبب می گردد مرد دچار ناامیدی شود. مرد ديگر هدفی برای ادامه تلاش‌ها و زندگی خویش نداشته باشد زیرا انگیزه و محرک حرکت خود را همسر خود دانسته و حال آن محرک را دیگر ندارند.

مردان به سبب حرف شنوی از دیگر افراد بیشتر دچار احساسات منفی می‌شوند و دچار گوشه نشینی می شوند. آنها تا مدت‌ها یا هرگز به سراغ همسری دیگر نمی‌روند زیرا همچنان قلبشان را به همسر سابق خود متعهد می‌دانند و یا نمی‌توانند کسی دیگر را به جای همسر خود تصور کنند.

 

کارهایی مفید که مردان باید بعد طلاق  بدانند

  • سرزنش نکردن خود و پذیرش موقعیت:
    سرزنش کردن نه تنها مساله را حل نمی‌سازد بلکه احساسات مخرب بیشتری نیز در مردان ایجاد می‌سازد.لذا بهترین کار به جای سرزنش کردن خود، این است که مردان به خود زمان دهند و این موقعیت را برای خود آسیب زننده تر از چیزی که هست در نظر نگیرند.

 

  • پیشگیری از ورود به رابطه مجدد بدون فاصله زمانی:
    توصیه می‌گردد مردان بلافاصله پس از جدایی وارد رابطه دیگری نشده و به خود زمان و فرصتی برای تنهایی دهند. آنها باید زمانی وارد رابطه دیگری شوند که با نبود همسر قبلی کنار آمده‌اند و دلبستگی خویش را به او قطع کرده باشند.

همچنین بهتر است پیش از شروع رابطه‌ای دیگر دلایل جدایی از همسر سابق را با خود مرور کند. اگر مسئله‌ای نیاز به بهبود و رفع داشت با کمک مشاور متخصص به حل آن پرداخته و سپس وارد رابطه ای دیگر شوند.

 

  • برون ریزی احساسات: برون ریزی احساسات توسط مردان بسیار مفید  است به نوعی که احساسات غم، ناراحتی .. .را مخفی نکرده و درون خود نریزند.

بهتر است مردان احساسات خود را با مشاوری در میان بگذارند و به هیچ عنوان خودخوری نکنند.

اشک بریزید؛ اگر نیاز است که اشک بریزند فارغ از جنسیت به گریه پرداخته و بپذیرند که انسان‌اند و انسان نیز به سبب روح لطیف‌اش هرگونه احساسات خوب و بد را تجربه می‌کند.

این ذات آدمی است که باید با آن درد و خوشحالی رو به رو شده و به پذیرش آن برسد و در نهایت به واسطه آن انگیزه یا درد رشد کند.

 

سخن آخر

بپذیرید که سوگواری طبیعی است و به خود اجازه دهید تا احساسات از دست دادن، اندوه و ناامیدی را به طور کامل احساس و پردازش کنید.
سعی کنید برای رهایی از احساسات، یادداشت برداری کنید.در صورت وجود پیوندهای قوی با فرزندان خود آن را حفظ کنید.  زمانی را برای ملاقات‌ها یا تماس‌های منظم اختصاص دهید تا ارتباط خانواده کامل در ذهن آن‌ها حفظ کنید، حتی اگر از هم جدا هستید.

مشاوره می‌تواند به شما کمک کند تا با غم و اندوه کنار بیایید، در فرزندپروری مشترک مرزبندی کنید و عزت نفس خود را بازسازی کنید.

دیدگاه شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

آنچه مردان از طلاق باید بدانند